ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Google Yahoo-allians under EU-granskning

Kristoffer Rengfors · 16 Sep 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Annonssamarbetet mellan Google och Yahoo har redan stött på patrull i USA. Där är flera stora mediabolag upprörda över den nya alliansen. Nu uppger Financial Times att europeiska konkurrensmyndigheter ska granska samarbetet. Enligt tidningen tittar Europeiska kommissionen just nu på om alliansen mellan de två internetjättarna kan strida mot Europeiska konkurrenslagar. Det stundande annonssamarbetet mellan Yahoo och Google har ännu inte sjösatts, och ska till en början bara ske på Yahoos sidor i USA och Kanada. Hur stor genomslagskraft alliansen får i Europa är därför ännu oklart. Yahoo och Google har beslutat om att genomföra ett annonssamarbete som innebära att Googles adword-annonser kommer att visas på Yahoos söksidor. Företagen ska sedan dela på intäkterna. Under måndagen gick organisationen World Association of Newspapers(WAN, som företräder 77 stora tidningar runtom i världen, ut med en vädjan till Europeiska myndigheter att ingripa mot samarbetet. I ett uttalande skriver WAN– Google och Yahoo idag är de två ledande aktörerna inom sökannonsering och konkurrerar intensivt om marknaden. Samarbetet kommer drastiskt att försvaga Yahoos position på marknaden.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro