ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Googles Pac-man åt upp en miljard kronor

Aron Andersson · 25 Maj 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
Google bytte i fredags ut sin logga mot en omgång Pac-man.

Google bytte i fredags ut sin logga mot en omgång Pac-man.


klar

Artikellänk är kopierad

Google firade Pac-man-jubileum med nätspel. Det kan ha kostat arbetsgivare 1 miljard kronor.

I helgen firade spelet "Pac-man" 30-årsjubileum och det var många som uppmärksammade det klassiska spelet. Google gjorde det genom att helt enkelt byta sin logga mot en omgång av spelet.

Genom att trycka på knappen "Insert Coin" kunde besökare spela en omgång Pac-man.

Det kan ha varit dyrt för världens arbetsgivare. Rescue time är ett företag som räknar ut precis hur mycket tid anställda lägger på olika aktiviteter under arbetsdagen. Enligt deras beräkning kan Google-spelet ha kostat 1 miljard kronor, motsvarande 5 miljoner arbetstimmar.

Såhär har de resonerat:

• Genom att titta på statistik från sina användare räknade de ut att genomsnittsgooglaren spenderade 36 sekunder längre på sajten när spelet fanns där i fredags.

• Enligt sökmotorn Wolfram Alpha hade Google ungefär 505 miljoner besökare förra fredagen.

• Googles Pac-man kostade i så fall 4 819 352 timmar i tid och 969 187 132 kronor i pengar, om en anställd kostar 200 kronor i timmen.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro