ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Gör du rätt ljud ökar försäljningen"

Patrick Ekstrand · 12 Sep 2013
Uppdaterad 13 Sep 2013

Subtila ljud kan öka försäljningen. Och trots att kunderna knappt märker dem kan de vara nog så effektiva som Glass-bilarnas mistlurar.

klar

Artikellänk är kopierad

Moodgallerian i Stockholm jobbar med ljud för att få kunder att stanna längre och spendera mer.
Moodgallerian i Stockholm jobbar med ljud för att få kunder att stanna längre och spendera mer.Foto: Lotta Bergseth

I dag kan man till och med använda riktat ljud som får kunden att tro att ljudet kommer inifrån hennes eller hans huvud medan ingen annan i butiken hör det.

– Gör du rätt ljud så ökar försäljningen därför att det påverkar andra sinnen än bara synen, säger Margareta Andersson, grundare av ljuddesignföretaget Lexter.

Företaget tar fram ljud som ökar trivseln – metoden används bland annat i Moodgallerian i Stockholm och tanken är att kunder ska spendera mer pengar.

Sedan finns det mer sofistikerade metoder som riktat ljud. En teknik som Andersson tror är på frammarsch. Ljudet färdas genom lokalen i en smal stråle som bara kan höras av den som står mitt i dess framfart. Tekniken möjliggör att kunden plötsligt kan höra en läskburk öppnas och drycken hällas över is i ett glas.

Just det exemplet har visat sig vara mycket effektivt – försäljningen ökade med 60 procent i de butiker där kampanjen gick. På samma sätt kan råmande kor användas för att sälja mjölk.

– Jag tycker att det är jättebra. Människor är inte korkade och vill de inte höra ljudet är det bara att stiga åt sidan, säger Andersson.

klar

Artikellänk är kopierad

Patrick Ekstrand
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro