ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

GOT: TOPP: Hål i Göta Älvbron

Stockholm Anna Rikner · 11 Apr 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Sopmaskinen körde på cykelbanan, när en betongplatta plötsligt inte höll för ett av maskinens däck. – Plattan är cirka en gånger en meter och sopmaskinen har gått ner med ett hjul, säger Jan Gustafsson, enhetschef på Gatubolagets avdelning för brounderhåll och byggledning till TT. Hålet finns cirka 100 meter från brofästet i riktning från centrum. Där löper bron fortfarande över land och ett körfält i Mårten Krakowgatan fick stängas av på grund av rasrisken uppifrån. Efter en timme släpptes trafiken på igen, medan cykelbanan öppnas för trafik tidigast i dag, onsdag. Trafikkontoret har i flera år begärt pengar för att byta ut de aktuella betongplattorna. – Vi har haft uppe frågan sedan slutet av 1990-talet, men politikerna har inte skjutit till pengar. Underhållet har inte varit tillräckligt. Det ser vi nu när bron inte klarade belastningen från sopmaskinen, säger Jan Tuvert, planeringsledare på trafikkontoret till TT. Eftersom Göta Älvbron är i dåligt skick är reparationer redan inplanerade. Stålet i bron är sprött och riskerar att brytas sönder. Därför ska brons stålbalkar under våren säkras genom att fångband av stål sätts upp på de känsligaste ställena. På så sätt ska man förhindra att eventuella sprickor löper iväg. Senare i år ska ett övervakningssystem installeras, vars mätinstrument ska slå larm om sprickor så att trafiken kan stoppas i tid. – Det är en åldrande anläggning som vi försöker hålla vid liv. Nu kanske det måste satsas mer på underhållet, säger Jan Tuvert till TT. Göta älvbron invigdes 1939 och har en beräknad livslängd till 2020. Cykelbanorna byggdes på 1958.

Anna Rikner TT

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Anna Rikner
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro