GOTNOJ – Skivrecension: Foo Fighters

Stockholm Susanna Mattsson · 22 Nov 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

Namn: Foo Fighters Titel: ”Skin and Bones” Skivbolag: Sony BMG Betyg: 3

1993 spelade Nirvana in sin numera klassiska ”Unplugged”-skiva. Foo Fighters frontman Dave Grohl spelade trummor där, men det är inte därför jag tar upp den nu. Utan för att känslan på FF:s nya liveplatta ”Skin and Bones” påminner inte så lite om ovan nämnda alster. En jämförelse som tyvärr är till Foo Fighters nackdel. Bandets styrka är att de lyckas skapa hård rock med känsligheten i behåll. När disten plockas bort går en viktig dimension förlorad. SUSANNA MATTSSON

Akon Bolag: Universal Betyg: 2 Akons samhälleliga engagemang från debuten finns kvar i en och annan vers men berör inte den här gången. Hans gnälliga röst blir monoton i texter om att smacka strippor hela natten – ska man ha dumma texter får man åtminstone backa upp dem med bra melodier och beats. Inte ens vocodern sitter när T. Pain wailar i refrängen på I Can’t Wait. MARCELLA MRAVEC

Jay-Z – Kingdom Come Bolag: Universal Betyg: 4

Sedan Jay-Z blev pensionär 2003 har han inte varit på MySpace. Thank God. I stället för hyphy, detroit, kuduro och andra hiphophybrider är ”Kingdom Come” en flirt med saxofoner från 90-talet. Det är lyckat. ”Kingdom Come” är inte den storslagna återkomst man kanske hade väntat sig, beatsen är inte svulstiga – det är lågmält för att vara Just Blaze – och refängerna inte gapiga. Kanske har Jay-Z rätt. 30 är det nya 20 och 90-talsrap är det hetaste just nu. MARCELLA MRAVEC

Artist: Darin Skiva: Break the News Betyg: 2 Tre album senare är Darin en subkultur bland tolvåriga tjejer som man annars bara återfinner i Japan, och antagligen den enda manliga artist i landet som skivkonvolutet igenom fotas med öppen mun. På *If you wanna* gör Darin årets plastigaste Reaggetonlåt (och då har man ändå hört många), vilket är kul. *Everything you're not*, samarbetet med Ichi (producenten bakom Petters *Det går bra nu* bl a) är tyvärr en besvikelse precis som Darins strävan efter att bli mer rockig i allmänhet. Samtidigt är han fortfarande Sveriges enda flickidol med klass. MÄRTA MYRSTENER

Stockholm Susanna Mattsson