ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Gowalla vill ta hand om din position

Jonas Ryberg · 7 Dec 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
Josh Williams startade tjänsten Gowalla tillsammans med Scott Raymond. Företaget ärbaserat i Austin, Texas.

Josh Williams startade tjänsten Gowalla tillsammans med Scott Raymond. Företaget ärbaserat i Austin, Texas. Foto: Jonas Ryberg


klar

Artikellänk är kopierad

Gowalla vill ta hand om alla dina incheckningar på positioneringstjänster. I senaste versionen samlar tjänsten Facebook Places och värsta konkurrenten Foursquare i samma app.

Med Facebook Places på väg att lanseras i Sverige ökar intresset för positioneringstjänster som bygger på att folk själva talar om var de är, så kallad check-in. Samtidigt hårdnar konkurrensen för de små företag som gjort tjänsterna populära. – Facebook Places är en grundnivå för de här tjänsterna. Det betyder att alla andra måste vässa sig och komma med unika produkter, säger Josh Williams, en av grundarna till Gowalla.

Han ser inte Facebook som konkurrent utan som ett komplement. I senaste versionen av företagets program för Iphone kan användarna förutom att checka in på Gowalla samtidigt dela sin position med Facebook Places och Foursquare.

Josh Williams säger att Gowalla ska vara annorlunda genom att låta användarna berätta en historia om platserna där de befinner sig.

Dessutom ska det finnas professionellt material med till exempel resetips. Gowalla har sitt ursprung i ett Facebookspel där användarna samlar virtuella märken.

I Gowallas version handlar det om att besöka speciella platser för att få ett märke, en badge, som är knuten till platsen.– Vår generation är inte mycket för att köpa t-tröjor från platser när vi reser. Tanken är att våra märken ska ge samma varma känsla som den där t-tröjan.

Oddset och Svenska Spel först ut med sponsrad tur

Pengarna ska Gowalla tjäna på sponsorer. I Sverige är Oddset och Svenska Spel först att haka på med en tur mellan Elitseriens alla arenor. – Vi ser det som ett roligt sätt att nå ut till befintliga och nya kunder, säger Doreen Genmark på Svenska Spel.

Kampanjen smögs ut för ungefär en månad sedan och 75 personer har besökt minst tre arenor som behövs för att få den speciella Oddsetmedaljen. – Det är fler än vad vi hade räknat med.

Den som gör trippen innan december är slut får två fribiljetter till en Elitseriematch under säsongen.

klar

Artikellänk är kopierad

Jonas Ryberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro