ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Gratis konst i Metro

Maria Forsström · 22 Maj 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011
Ulf Hedetoft är konstnären bakom verket.

Ulf Hedetoft är konstnären bakom verket. Foto: André de Loisted


klar

Artikellänk är kopierad

I måndagens Metro hittar du konstverket i fulll storlek, som också går att klippa ut och spara.
I måndagens Metro hittar du konstverket i fulll storlek, som också går att klippa ut och spara.

I dag kan Metro presentera ett helt nytt sätt att sprida konst till allmänheten. Konstnären Ulf Hedetoft har gjort tre exklusiva konstverk som publiceras i tidningen vid tre olika tillfällen i tre olika städer. Ett av målen med konsten är att samla in pengar till Frälsningsarméns arbete med hemlösa. Först ut är Stockholm. Konstverket här intill är gjort av Ulf Hedetoft exklusivt för Metros läsare. För att ytterligare höja värdet på verket kan man få det numrerat och signerat på World News Café på plan två i Kulturhuset mellan klockan 16 och 19 i dag. Där finns också personal från Frälsningsarmén, och tanken är att man lämnar ett bidrag till de hemlösa i deras bössor i utbyte mot signeringen. – Jag har burit på en idé kring ett konstprojekt som gått ut på att bryta formerna och trenden med att konst ska finnas i få exemplar, säger Ulf Hedetoft. Idén till just detta kom medan han höll på med ett verk om Malmös och Europas högsta bostadshus Turning Torso. ANVÄNDA KAPITALET En dag i Stockholm mötte han en hemlös man som hade plastpåsar som skor i snön. – Det slog mig att man kanske på något sätt kunde använda det kapital Turning Torso genererar till att hjälpa dem som inte har någon bostad. Och Metro är rikstäckande och på sätt och vis gatans tidning.•• Detta är ju även fantastisk reklam för dig som konstnär? – Självklart. Jag vill samtidigt bryta trenderna för vad som är konst. Det handlar inte bara om uttrycket utan vilken arena man väljer att presentera det på. Tillvägagångssättet är ett konstprojekt i sig. Ulf Hedetoft har alltid varit intresserad av konst, men har arbetat med marknadsföring och reklam i många år. Han säger att han var oförtjänt välbetald som marknadsförare men är tio gånger mer värd som konstnär. – Det är bara ett och ett halvt år sedan jag bestämde att jag inte skulle dö med näsan i en reklamkampanj. Jag ska dö när jag gör något jag verkligen brinner för.

klar

Artikellänk är kopierad

Maria Forsström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro