ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Gratis” mobiltelefoner leder unga i skuldfälla

Mikael Hellmyrs · 18 Sep 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Tiotusentals ungdomar drar på sig stora mobilskulder – och hamnar i skuldfällor. Nu vill Kronofogdemyndigheten att samhället tar sitt ansvar.– Operatörerna ska inte stå på exempelvis köpcenter och erbjuda snygga mobiltelefoner mot att man tecknar dyra abonnemang på kanske två år. Ungdomar är alltid överrepresenterade hos oss, säger Åke Lundholm, informatör på Kronofogdemyndigheten.

I Kronofogdemyndighetens undersökning om vilka åldersgrupper som har mest mobiltelefoniskulder är 18– 25-åringarna överrepresenterade. Framför allt drar ungdomar i Västmanland och Skåne på sig skulder, medan Norrland har lägst antal ärenden per 1 000 invånare.

– Vi vill att aktörerna på marknaden ska ta sitt ansvar för att undvika att ungdomar hamnar i svåra skuldfällor, säger Åke Lundholm.

Under förra året var Telia Sonera överlägsna beträffande antalet ansökningar om betalningsförelägganden.

– Vi gör alltid en ordentlig kreditprövning där det framgår om någon är värdig. Men är man inte det går det att lämna en depositionsavgift på 3 000 kronor och teckna abonnemang ändå, säger Fia Edlund, pressansvarig på Telia, och tillägger att det ”handlar om myndiga människor”. Telenor är inne på samma linje:

– Visst förekommer det att vi erbjuder telefoner mot att man tecknar abonnemang. Men det handlar ju om vuxna människor, säger Annica Elmehagen, informationsdirektör på Telenor.

Kjartan Thorarinsson, 20, studerande, Södermalm: – Ungefär 100 kronor på mobilen och 200 på internet. Inte så mycket, tycker jag. Anita Kasperczyk, 21, studerande, Polen, med svenskt abonnemang: – På det svenska lägger jag cirka 250 kronor och på det polska ungefär 200.
Kjartan Thorarinsson, 20, studerande, Södermalm: – Ungefär 100 kronor på mobilen och 200 på internet. Inte så mycket, tycker jag. Anita Kasperczyk, 21, studerande, Polen, med svenskt abonnemang: – På det svenska lägger jag cirka 250 kronor och på det polska ungefär 200.
Cecilia Eek, 24, studerande, Jönköping: – 800–900 kronor bara på min mobil. Nu när jag tänker på det låter det hemskt mycket.
Cecilia Eek, 24, studerande, Jönköping: – 800–900 kronor bara på min mobil. Nu när jag tänker på det låter det hemskt mycket.
Steve Mossberg, 24, arbetslös klätterinstruktör, Johanneshov:– Jag betalar ungefär 300–500 kronor för min mobil och 450 för nätet. Det har jag inga synpunkter på.
Steve Mossberg, 24, arbetslös klätterinstruktör, Johanneshov:– Jag betalar ungefär 300–500 kronor för min mobil och 450 för nätet. Det har jag inga synpunkter på.
Therese Eriksson, 21, affärsarbetare, Falköping: – 1 000 kronor bara på telefonen. Gud, det är ju lite för mycket.
Therese Eriksson, 21, affärsarbetare, Falköping: – 1 000 kronor bara på telefonen. Gud, det är ju lite för mycket.

Metrofrågan: Hur mycket pengar lägger du på mobilen och internet?

klar

Artikellänk är kopierad

Mikael Hellmyrs
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro