ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Grattis Facebook på 10-årsdagen!

Josefin Svenberg · 4 Feb 2014
Uppdaterad 4 Feb 2014
Så har Facebook sett ut genom tiderna. 2011

Så har Facebook sett ut genom tiderna. 2011


Det var den 4 februari 2004 som då 19-årige Mark Zuckerberg lanserade Thefacebook, en webbplats för Harvardstudenter. I dag, exakt tio år senare, är Facebook ett börsnoterat miljardimperium med otroliga 1,2 miljarder användare världen över.

klar

Artikellänk är kopierad

Så har Facebook sett ut genom tiderna. 
  2010.
Så har Facebook sett ut genom tiderna. 2010.
Så har Facebook sett ut genom tiderna. 
  2009.
Så har Facebook sett ut genom tiderna. 2009.
Så har Facebook sett ut genom tiderna. 
  2007.
Så har Facebook sett ut genom tiderna. 2007.
Så har Facebook sett ut genom tiderna. 
  2006.
Så har Facebook sett ut genom tiderna. 2006.
Så har Facebook sett ut genom tiderna. 
  2006.
Så har Facebook sett ut genom tiderna. 2006.
Så har Facebook sett ut genom tiderna. 
  2004.
Så har Facebook sett ut genom tiderna. 2004.
Så har Facebook sett ut genom tiderna. 
  2004.
Så har Facebook sett ut genom tiderna. 2004.

I dag fyller Facebook tio år. Mycket har hänt med det sociala nätverket sedan collegestudenten Mark Zuckerberg tryckte på ”publicera”-knappen och lanserade webbplatsen Thefacebook för sina studiekamrater på Harvard.

Nätverket öppnades snart för andra universitet, succén var ett faktum och den 26 september 2006 öppnas Facebook för alla över 13 år med en giltig e-postadress.

Sex år senare nådde det sociala nätverket milstolpen en miljard användare. Nu är bolaget dessutom börsnoterat, man har köpt upp Instagram och ett samarbete med svenska Spotify gör att man måste ha ett Facebook-konto för att över huvud taget kunna använda musiktjänsten.

Men vägen från exklusivt och trendigt nätverk till ett folkligt ”måste” har varit kantad av stridigheter . Nu talas det dessutom allt oftare om att Facebook sjunker i popularitet, främst bland yngre, och många undrar hur nätverket ska stå sig i konkurrensen och skriva nya kapitel på framgångssagan.

En del av svaret kanske är ”appar”. Dagen före Facebooks 10-årsjubileum släpptes nämligen företagets nya app, Facebook Paper, på den amerikanska marknaden. Paper samlar nyheter och innehåll från olika källor i användarens flöde, från intresseområden som användaren själv väljer. I dagsläget är det oklart när Facebook Paper släpps i övriga världen.

klar

Artikellänk är kopierad

Josefin Svenberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro