ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Grön körning med steglös växellåda

Mia Odeh · 26 Mar 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Infinigears växellåda består av en växelmekanism som med hjälp av två konformade hjul och en kedja kan skapa ett "påhittat" kugghjul i önskad storlek. Genom att kedjan spänns över det konformade hjulet istället för över olika stora kugghjul blir antalet växellägen oändligt. 

Infinigears växellåda består av en växelmekanism som med hjälp av två konformade hjul och en kedja kan skapa ett "påhittat" kugghjul i önskad storlek. Genom att kedjan spänns över det konformade hjulet istället för över olika stora kugghjul blir antalet växellägen oändligt. 


klar

Artikellänk är kopierad

Nästa vecka avgörs Metro Tech Challenge. Ett av de nominerade företagen är Infinigear med sin steglösa växellåda.John Adolfsson är entreprenör och vd på företaget och projektledare för utvecklingen av den steglösa växellådan.

Med hjälp av en dator­-styrd och steglös växellåda beräknas tunga fordon kunna sänka sin bränsleförbrukning med mellan fem och 15 procent. Minskningen skulle innebära stora ekonomiska och miljömässiga vinster för samhället. Växellådan är dess­utom automatisk, så det ska inte gå att misslyckas med den gröna körningen.– Användningen är tänkt till alla tunga fordon – lastbilar, bussar, traktorer och så vidare. Teknologin skulle kunna tillämpas på personbilar också, men det jobbar vi inte med just nu, säger John Adolfsson.Idén till den steglösa växellådan kom för ungefär tre år sedan. Sen dess har Infinigear beviljats stöd för utveckling av Stiftelsen för strategisk forskning, byggt en första prototyp och börjat samarbeta med både KTH och Volvo för att göra färdigt tekniken.– Jag skulle gissa på att växellådan kan börja serietillverkas kring 2014. Det är väldigt långa cykler i fordonsindustrin. Hade vi utvecklat samma teknik för vind- eller vågkraft hade den kanske kunnat börja användas tidigare.

klar

Artikellänk är kopierad

Mia Odeh
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro