ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Grönt ljus för digitala kvitton men ingen kör

Ellen Wennerström · 28 Sep 2013
Uppdaterad 28 Sep 2013
Enligt branschorganisationen Kassaregisterrådet vill nio av tio konsumenter inte ha papperskvitton.   

Enligt branschorganisationen Kassaregisterrådet vill nio av tio konsumenter inte ha papperskvitton.    Foto: Scanpix


Det skrivs ut 1,7 miljarder kvitton varje år och de flesta hamnar direkt i soporna. Det finns digitala lösningar men ändå är det ingen som gör något åt det.

klar

Artikellänk är kopierad

Skatteverket öppnade för två år sedan upp för digitala lösningar.
Skatteverket öppnade för två år sedan upp för digitala lösningar.Foto: Scanpix
Det skrivs ut 1,7 miljarder kvitton varje år, motsvarande 60 000 träd.
Det skrivs ut 1,7 miljarder kvitton varje år, motsvarande 60 000 träd.Foto: Scanpix

När du går och handlar en liter mjölk, tar du då emot kvittot från kassören?  Enligt Svensk handel skrivs det ut 1,7 miljarder kvitton varje år i Sverige vilket motsvarar ungefär 60 000 träd. De flesta kvitton slängs direkt.

- Vi märker att det är en överandel, drygt hälften av kunderna, som inte tar kvittot, säger Henrik Patek, chef för Customer relations management på Ica.

Enligt branschorganisationen Kassaregisterrådet vill nio av tio konsumenter ha digitala kvitton. Lagen om kassaregister från 2010 ger konsumenten rätt att få ett kvitto vid köp av varor och tjänster. Men måste det vara ett papperskvitto? Svaret är nej på den frågan.

Skatteverket ändrade för två år sedan sin formulering och öppnade upp för digitala lösningar. Men än så länge är det få aktörer på marknaden som har infört den nya tekniken.

Metro har pratat med fem av de stora handlarna i livsmedelsbranschen, varav flera inte ens kände till skatteverkets ändring och endast en utav dem jobbade aktivt med att införa de nya systemen.

- Ja, det är faktiskt så att man får använda digitala kvitton, men det är ännu inte allmänt känt. Det förutsätter dock att kassaapparaten kan sända kvitton på annat sätt, till exempel via sms eller e-post, säger Nils Weidestam näringspolitisk expert för IT&Telekomföretagen.

"Vi måste snåla på pappret"

- Konsumtionen av träd måste minska, även om kvitton inte är den största frågan, så måste vi snåla på pappret, säger Karin Åström, vice ordförande för Naturskyddsföreningen.

Tekniken för digitala kvitton finns redan, men det är upp till handlaren att skaffa de certifierade kassasystemen eller konsumenten att registrera sig för att kunna ta emot digitala kvitton.

- Det ska vara lätt att göra rätt, man kan inte lägga allt ansvar på konsumenten. Det måste finnas ett politiskt tryck om handlarna ska börja agera, säger Karin Åström.

Karin Åström är vice ordförande för Naturskyddsföreningen.
Karin Åström är vice ordförande för Naturskyddsföreningen.Foto: Naturskyddsföreningen
klar

Artikellänk är kopierad

Ellen Wennerström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro