ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Grundaren:Twitter är en mänsklig triumf

Elisabeth Braw · 31 Mar 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Själv är Biz Stone inte någon Twitter-fanatiker: han skickar bara två-tre tweets om dagen.

Själv är Biz Stone inte någon Twitter-fanatiker: han skickar bara två-tre tweets om dagen. Foto: Elisabeth Braw


klar

Artikellänk är kopierad

Twitters kontor i San Fransisco – samma som från starten.
Twitters kontor i San Fransisco – samma som från starten.Foto: Elisabeth Braw

Tonåringar använder det. Ashton Kutcher och Barack Obama använder det. På mindre än tre år har Twitter blivit en till synes oumbärlig del av samhället. Metro har träffat Biz Stone, kreativ chef på Twitter, och spanar in nästa stora trend – mikrovideon.

Framgången med Twitter överraskar till och med Biz Stone, kreativ chef på Twitter. Vi gör saker nu som vi inte hade tänkt ta itu med förrän om ett par år, berättar Biz Stone.

Enligt comScore hade Twitter i januari sex miljoner användare, en tiofaldig ökning på bara ett år. Men företagets kontor är fortfarande en vindsvåning i San Francisco där de runt 30 anställda parkerar sina cyklar bredvid köket.

Det faktum att Twitter är ett enkelt koncept har inspirerat användarna att komma på nya funktioner. De har gjort Twitter till ett slags SOS- och nyhetskanal – San Diegos brandkår rapporterade via Twitter redan under 2007 års storbränder  – och kom på @-funktionen för svarsmeddelanden som alla kan läsa. Det var också användarna som uppfann ordet tweets. – Samhället är som en fågelflock: fåglarna flyger tillsammans med hjälp av mycket elementär kommunikation. Twitter är inte en teknikens triumf; det är mänsklighetens triumf, säger Stone.

Enligt Biz Stone tänker Twitter snart införa nya funktioner som användare har föreslagit.

Förra året blev också svenskarna entusiastiska Twitter-användare.– Twitter blev populärt i kölvattnet av Obama-kampanjen. Politiska nätverk insåg att de kunde använda Twitter, och sedan började kändisar med det, säger Kajsa Klein, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap på Stockholms Universitet.

Att internettrender etablerar sig i Sverige är enligt Klein ett resultat av samspelet mellan traditionella medier, framför allt kvällspress och tv, och innepersoner. Modebloggarnas succé är ett exempel på det.

Svenska datanördar hade länge använt Twitter, så förra årets användarboom är tjänstens andra våg.

klar

Artikellänk är kopierad

Elisabeth Braw
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro