ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Grunderna i ABCDE

Jim Roslund · 19 Okt 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Jim Roslund.
Jim Roslund.

ABCDE Jim Roslund berättar om grunderna i ABCDE-programmet - utvecklat av Torbjörn Åkerfeldt.

ABCDE står för Anabolic Burst Cycling of Diet and Exercise Genom att alternera 2 veckor av en hög kaloridiet med 2 veckor av en diet med färre kalorier skapas förutsättningar för maximal muskeluppbyggnad och en snabb fettförbränning.• Bulk fasen Under dessa två veckor bör du äta mellan 500-1000 kalorier mer än du normalt äter. När du äter fler kalorier än vad du förbränner skapas det förutsättningar för muskeluppbyggnad. Detta i kombination med styrketräning ökar din muskelvolym avsevärt, men bara under en kortare period. Nivåerna av tillväxthormoner ökas och når sin kulmen omkring 2 veckor efter det att du ökat intaget av kalorier.

Efter 2 veckor anpassar sig kroppen till det högre kaloriintaget och börjar lagra betydligt fler av kalorierna som fett. Nu är det dags att byta över till nästa fas som vi kan kalla för slim fasen.Du ska träna med tunga vikter och minimera konditionsträningen under bulkfasen.• Slim fasen Det är under dessa två veckor som du ska bränna bort onödigt fett som möjligtvis lagrats under bulkfasen. Beroende på din kroppstyp så kan du variera ditt kaloriintag. Har du en låg halt kroppsfett kan du äta ungefär lika många kalorier som du normalt äter. Är du något överviktig kan du minska ditt kaloriintag med 500-1000 kalorier mindre än vad du normalt äter.

Efter bulkfasen är din ämnesomsättning relativt hög och din kropp förbränner kalorier i en snabbare takt. Genom att äta betydligt mindre ökar du din fettförbränning samtidigt som du trimmar om ditt hormonsystem inför nästa bulkfas. Efter att ha ätit färre kalorier under två veckor har både din fettförbränning och ämnesomsättning gått över till sparlåga som gör det svårare att ytterligare förbränna fett. Nu byter du över till bulkfasen där du istället lagrar överskottsenergin från maten i främst dina muskler och samtidigt frigör stora mängder tillväxthormoner.Under slimfasen anpassar du träningen genom att träna med något lättare vikter och lägga betydligt mer tid på konditionsträning.

klar

Artikellänk är kopierad

Jim Roslund
Jim Roslund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro