ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Guldknappen till Lars Nilsson

Metro · 19 Aug 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Lars Nilsson med sina modeller.
Lars Nilsson med sina modeller.

En skräddare i exil. Nina Riccis svenske chefsdesigner Lars Nilsson är årets Guldknappsvinnare. Man skulle kunna tala om att lyckan har vänt för Lars Nilsson. Men det verkar inte handla om tur. Bara några dagar efter att han "oväntat" – som han säger själv – fick sparken från det amerikanska modehuset Bill Blass, ringde Nina Ricci. Lars Nilsson fick i uppdrag att förnya ett gammal och anrikt modehus. – Jag hoppas att vi har kommit en bit på vägen. Men det rör sig ganska långsamt i Frankrike. Man tar gärna ett glas vin mellan besluten. Han är i Sverige bara några dagar. När Metro träffar honom några timmar innan prisutdelningen springer han mellan intervjuer, modellfittings och franska telefonsamtal. Han är lite nervös också, det är hans första ordentliga visning i Sverige. Och kanske är det därför Guldknappen ändå betyder så mycket för honom som han påstår. – Jag hade faktiskt inte väntat mig det, jag är ju verksam utomlands. Men det betyder jättemycket att få det här och komma hem till Sverige med visningen. •• Är du mer nervös än vanligt? – Ja, litegrann. Mamma och pappa sitter i publiken så det känns speciellt. Han stryker sidenband innan visningen och provar så att rosetten är knuten rätt på en klänning som sitter på toppmodellen Adina Fohlin. Tidningen Elle gjorde ett reportage om just den här klänningen och följde den från skiss till butik. Slutpriset på klänningen var 22645 kronor. – Det finns egentligen inga begränsningar när det gäller priset. Vi kan ju sy diamanter på klänningen om vi vill. Det finns klänningar för 30 000 euro. •• Kan man försvara sådan lyx? – Ja, med typen av material, begränsat antal provningar och antal. Kunderna finns ju där. Det är tid och hantverket som kostar – det är en tidskrävande procedur. Visst, man skulle brodera i Kina, men de har inte samma tradition som i Frankrike. Men trots hans förkärlek till hantverk, skrädderi och tradition öppnar han dörren för ett samarbete med H&M. "Det vore intressant. Vi får se om de ringer". Lars Nilsson ler. Att designa en kollektion för H&M är bara ett av alla projekt han skulle tycka vore intressant. Han talar om möbeldesign, teater- och filmkostym och en herrkollektion. Och kanske ett eget modehus. – Varför inte. Men det måste kännas rätt, och det tar tio år att bli ett etablerat namn. Lars Nilsson jobbar på vägen dit, liksom han alltid har gjort. Som tonåring sökte han till Beckmans men kom inte in, och drog till Paris för att utbilda sig och praktisera sig uppåt. Häromveckan satt han på en scen på Beckmans och föreläste för studenterna. – Det var så roligt när vi tre på scenen insåg att ingen av oss hade kommit in på Beckmans. •• Vad sa Beckmans? – Tom Hedqvist ( Beckmans rektor, red. anm.) skrattade. Han sa att han hade varit borta den veckan när vi sökte.

klar

Artikellänk är kopierad

Metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro