ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Gymnasieministern: Vi behöver färre influencers

Gustaf Larsson · 9 Feb 2018
Uppdaterad 9 Feb 2018
Anna Ekström (S) är gymnasie- och kunskapslyftminister.

Anna Ekström (S) är gymnasie- och kunskapslyftminister. Foto: Lotte Fernvall / Aftonbladet / IBL Bildbyrå


Skolorna behöver fokusera på utbildningar inom bristyrken istället för influencers, menar gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström (S) i en debattartikel.

klar

Artikellänk är kopierad

– Blotta tanken på att det skulle vara ett framtidsjobb för ett stort antal ungdomar är lika verklighetsfrämmande som löjeväckande, skriver hon.

I en debattartikel signerad gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström, publicerad i Dagens samhälle, kritiserar hon förra veckans nyhet om att en utbildning för ”influencers” och ”youtubers” kommer starta på Thoren innovation school.

Ministern beskriver en influencer som; ”ett smeknamn på en halvkändis som, genom att använda sig själv som varumärke, gör smygreklam för olika former av produkter och tjänster på sociala medier”.

LÄS MER
Hon blir ny minister efter Aida Hadzialic

Hon menar att den svenska skolan bör satsa mer på utbildningar där det råder arbetsbrist, så som barnskötare, elektriker, undersköterskor, VVS-montörer och bilmekaniker.

Thoren Innovation school, även kallat Innovationsgymnasiet, kommer i höst för första gången att erbjuda två inriktningar de döpt till “Youtuber” och ”Influencer” där eleverna lär sig entreprenörskap, fotografisk bild och film samt tv-produktion. Utbildningarna kommer att finnas i bland annat Malmö och Stockholm.

Håkan Wallengren är gymnasiechef i Thoren-gruppen, i en intervju med Svenska Dagbladet kommenterar han utbildningen så här:

– På 30 års sikt kommer inte alla dagens yrken finnas kvar. Vi måste hänga med i skolan och utbilda för de yrken som kommer finnas i framtiden, säger han till tidningen.

pil
Så här skriver Innovationsgymnasiet om utbildningarna:

Influencer:

Lär dig hur du skapar en blogg med texter och content som engagerar och får dina följare att vilja komma tillbaka varje dag. Det här är en bra grund om du vill bli en influencer, copywriter, journalist eller vill jobba med text på annat sätt i framtiden.

Youtube:

Att vara Youtuber är som att ha sin egen tv-kanal. Förutom att skapa filmklipp på ett professionellt sätt, lär du dig hur du får din kanal på YouTube att sticka ut från mängden och fånga tittare. Detta är en perfekt inriktning för dig som vill jobba med filmproduktion i framtiden eller som vill veta hur du kan bli känd hemifrån.

klar

Artikellänk är kopierad

Gustaf Larsson
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro