ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Håll koll på insulinet för träningens skull

Jason McMillion · 24 Okt 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

STYRANDE. Hormoner och de närbesläktade signalsubstanserna styr det mesta i våra kroppar, från välmående och tankeverksamhet till fettförbränning och muskeluppbyggnad. Insulin är ett av de kraftfullaste hormonerna som både lagrar näringsämnen och skapar tillväxt – oavsett om det är muskeltillväxt eller en större ölmage. Det förknippas kanske mest med diabetes och socker, men även förkortningen GI, som på senare år pumpats ut ur mediemegafonen.

Insulinkänsligheten är hög under förmiddagen och sjunker mot eftermiddagen. Detta innebär att kroppen gärna lagrar maten i musklerna och i levern under förmiddagen men som underhudsfett under eftermiddagen. Fysisk aktivitet ökar insulinkänsligheten oavsett när under dygnet det sker.Vill du ha muskler i stället för fett gäller det att äta mer under förmiddagen och något mindre under eftermiddagen.

Det betyder inte att man behöver vräka i sig mat utan se till att få i sig en stadig frukost, mellanmål och lunch. De flesta gör nog tvärtom, slarvar med frukosten och mellanmålet, för att mot kvällen förvandlas till ett kakmonster och tömma både kylskåpet och skafferiet.

klar

Artikellänk är kopierad

Jason McMillion
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro