ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Håll rytmen i Patapon

Jonas Ryberg · 15 Feb 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Pataponerna är en liten stam av krigare med en speciell känsla för rytm. Men till skillnad från stammarna du läst om i illustrerad vetenskap så trummar de inte för att tillbe sina gudar. I stället är gud själv, i form av spelaren, som får stå för takten. Ungefär så kan intrigen i Patapon till Sonys Playstation Portable sammanfattas. Spelet har tagits fram av Interlink, samma team som gjorde Locoroco så förväntningarna på originalitet är högt ställda. Och frågan är om jag haft så här kul som gud sedan klassiska Populous på Atari ST. Precis  som i de flesta gudspel ska du kontrollera och hjälpa en hög små figurer fram genom en ond och fientlig värld. Men till skillnad från i de flesta andra spel så är det här själva spelkontrollen som är utmaningen. De små pataponerna reagerar egentligen bara för en sak. Rätt trummrytm.

De fyra knapparna på psp:n fungerar som var sin trumma. Ett beat får figurerna att röra sig framåt, ett annat för dem att attackera motståndarna och ett tredje att försvara sig. Och de är verkligen ganska kinkiga med tajmingen. Spelets grafik är snygg och påminner en hel del om kinesisk siluetteater. Monstren är stora och pataponierna är små men ettriga. Det gäller att hålla takten. Och efter ett tag är det närmast omöjligt at släppa den. Huvudet fortsätter pon pon pata pon även när spelet är nedstoppat i fickan. Trummandet som styrmetod kan kanske kännas som en gimmick. Men orginalitet i spelvärlden bör premieras. Betyget blir en fyra.

klar

Artikellänk är kopierad

Jonas Ryberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro