ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hallå där Thomas Enell, sakkunnig på fysisk planering på Luftfartsstyrelsen.

Stockholm Fredrik Beckman · 20 Jun 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

som vill sätta varningslampor på höga vindkraftverk för att piloter ska se dem. Idealet anser man vara att lamporna sätts i spetsen på rotorblad, som är högsta punkten.

Men högsta punkten är ju rörlig. Då blir det ju i toppen, inte i toppen, i toppen, inte i toppen, så fort det blåser lite. Blir inte det ganska förvillande för piloterna? – Man kan tänka sig en relästyrning som gör att den tänds i det översta läget. Men det blir ändå problem eftersom åskan kan slå ner och ledas in i maskinhuset genom ledningarna. Dessutom är det svårt att få hållfasthet i lamporna på grund av centrifugalkraften. Det är sköra saker och stora G-krafter. I avvaktan kan man ha kvar lampan på fundamentet.

Grannarna till vindkraftverken hatar ju redan dem. Hur blir det då om de ska sprida rena discoljuset? – När de planeras har man samråd med grannarna. Men jag tycker att man måste visualisera för dem hur det ser ut även nattetid, inte bara dagtid som idag. Man behöver visa hur det ser ut i mörker också.

Är det många plan som kör in i vindkraftverken? – Nej det är det inte. Dels tack vare ljusmarkeringar, men också att vindkraftverken läggs in i en hinderdatabas, som bland annat ligger till grund för hinderkartor.

Fredrik Beckman

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Fredrik Beckman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro