ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hallå företag, det är dags att vakna nu

metro · 9 Jun 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

Linda Pierre - Webbentreprenör

klar

Artikellänk är kopierad

För någon vecka sedan satt jag bänkad i tv-soffan framför Henrik Schyfferts föreställning ”The 90’s – ett försvarstal”. Schyffert levererade inte helt oväntat roliga anek­doter och nostalgi som förde även mig tio år tillbaka i tiden. Det här var en period i mitt liv då monsterhiten ”Baby one more time” gick varm i studentkorridoren och det var millenniebuggen snarare än ­klimat­hotet folk oroade sig för. Mitt förhållande till internet var på den tiden långt ifrån vad det är i dag. Vilket i och för sig inte är så konstigt. Väldigt mycket har hänt sedan dess och numera är internet mitt främsta arbetsredskap som webb­entreprenör och konsult inom nya medier. Frågan är om företagens användande av internet har förändrats lika mycket som mitt?

Det var strax efter millennieskiftet som jag på allvar började doppa tårna i den digitala sjön kallad internet. Inkörsporten var tjänster som ICQ, Lunar­storm och Napster. När den lilla blomman, symbolen för ICQ, började hoppa blev jag alldeles lycklig. ­Samtals­ämnena var knappast de senaste virala klippen på Youtube eller Obamas fantastiska valkampanj på nätet. Nej, vi samlades fortfarande kring ”Felicity” i korridorssoffan på ett utsatt klockslag och ­använde internet främst för att mejla.Tar vi i stället och vrider fram klockan ett decennium till 2009 ser mitt digitala liv rätt annorlunda ut. Numera finns det inte många nya webbtjänster jag inte känner till och även skaffar mig konton på (det är en sjukdom, jag vet). Jag har hundratals bloggar inlagda i min RSS-läsare, jag kollar sällan på tv, såvida jag inte kan titta på det på webben. Fungerar inte en tjänst eller går något för lång­samt tar det inte många sekunder innan jag är på väg därifrån. För tio år sedan fick jag snällt vänta på att modemet skulle koppla upp sig (vilket ­kunde ta flera minuter, tänk …). I dag surfar jag med 100 Mbit/s och tar det nästan för givet.

Tanken på ett liv utan internet känns främmande. Jag, liksom många med mig, har förvandlats till en extremt krävande konsument som vill ha allt på mina villkor. När, var och hur vill jag bestämma själv. Hänger då företag och organisationer med i den här utvecklingen? Tyvärr inte. De allra flesta har inte gjort samma resa som sina kunder. Åtminstone inte i samma hastighet. Nu är dock dags för företag att börja lära sig hantera alla aspekter av internet och då pratar jag inte enbart i marknadsföringssyfte. Det handlar lika mycket om att bjuda in folk i produkt- och tjänstutvecklingen. Det är dags att sluta att bara prata om sociala medier och faktiskt börja använda dess fulla potential. You snooze, you lose!

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro