ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hammarby gör som Barcelona

Tomas Lundin · 4 Apr 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

Samarbetar med UNICEF

klar

Artikellänk är kopierad

VÄLGÖRENHET. Vid derbyt mot Brommapojkarna den 29 april kommer det stå UNICEF med stora bokstäver på hammarbyspelarnas bröst. Samarbetet med barnrättsorganisationen UNICEF är unikt för Sverige. I ett första skede går Hammarby in med 50 000 kronor, sedan kommer en rad aktiviteter anordnas under 2007 för att stödja UNICEF. – Förhoppningsvis ska det bli mer än insamlingsbössor på läktarna i halvtid. En viktig del är att engagera spelarna i arbetet att hjälpa unga att komma ur fattigdom, säger Urban Rybrink, informationschef på Hammaby Fotboll. Annonsytan på bajenbröstet är värderad till flera miljoner kronor och även om det är viktigt att göra en god gärning måste samarbetet också vara gynnsamt ekonomiskt för båda parterna. Klubbens sponsorer varit mycket positiva till samarbetet, en förutsättning för att det ska gå att genomföra. Enligt Urban Rybrink ligger det nära klubbens hjärta att hjälpa de som har det sämre ställt. – Hammarby började som en roddklubb för fattiga arbetare på Södermalm. I dag är Söder en mycket välbärgad stadsdel, då är det ett naturligt steg i traditionen att hjälpa andra. Hammarby är det enda laget i Sverige som samarbetar med UNICEF, men i Europa finns det ett annat bolltrollargäng som bär deras logga – FC Barcelona. "Under de senaste åren har vi fått en snabbt växande supporterskara runt om i världen. Det är en positiv utveckling som klubben vill ta till sig. Och bästa sättet att göra det på är att använda fotbollen som ett instrument för att ge hopp till miljoner utsatta barn världen över“, sade Barcelonas ordförande Joan Laporta på biståndsorganisationens webbsida när samarbetet tillkännagavs i september förra året. Samarbetet mellan klubben och UNICEF sträcker sig över fem år och klubben kommer under den perioden att skänka runt 14 miljoner kronor.... Och Djurgården lämnar plats för supportrarna En annan Stockholmsklubb, Djurgården, har också hittat ett annorlunda budskap som ska pryda matchtröjorna. Som första svenska klubb gör Djurgården sina matchtröjor till klotterplank för supportrarna. – Våra samarbetpartners hjälper oss att utveckla vår verksamhet och därför syns de på våra tröjor. Men något som fattats på tröjorna är supportrarna, säger Jenny Furtenbach, vd för Djurgårdens Fotboll Försäljning AB. Supportrarna kan mejla in förslag om vad som ska stå på matchtröjan. Det vinnande budskapet koras genoom en nätomröstning. Premiär blir det vid derbyt mot AIK den 28 maj.

klar

Artikellänk är kopierad

Tomas Lundin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro