ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Han halverar skolket – utan bestraffningar

Hanna Berndtsson · 23 Sep 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Lars Lundgren, studiecoach på Rörsjöskolan i Malmö, med eleverna Robin Földvary, 15, och Alexander Westerberg, 14.  

Lars Lundgren, studiecoach på Rörsjöskolan i Malmö, med eleverna Robin Földvary, 15, och Alexander Westerberg, 14.  


klar

Artikellänk är kopierad

Mindre piska och mer morot, det är ett recept som studiecoachen Lars Lundgren tror på för att minska skolket. Skolminister Jan Björklunds förslag om att skriva in skolk i terminsbetygen tror han inte alls på.Lars Lundgren har jobbat som studiecoach på ­Rör­sjöskolan i Malmö i drygt ett år. På det året har skolket på skolan halverats.

Vad tycker du om Jan Björklunds förslag?– Killarna som kommer till mig är mellan 12 och 16 år. Ska deras skolk verkligen hänga efter dem resten av deras liv? Jag tror inte på bestraffningar.

På Rörsjöskolan har ni fått ner skolket, vad är det som gör er teknik så bra?– Vi motiverar ungdomarna att gå på sina lektioner. Jag pratar med eleverna som skolkar om varför de måste gå i skolan. Jag förklarar för dem att om de vill ha en bil och en lägenhet i framtiden måste de ha jobb, och om de vill ha jobb måste de ha utbildning. Alla jobb kräver gymnasieutbildning nu för tiden. Om de tycker att ett ämne är meningslöst försöker jag förklara varför ämnet visst är viktigt.

Vad handlar egentligen skolk om?– De som skolkar är ingen homogen grupp, det går inte att generalisera. Vi måste också ställa oss frågan om vad skolk är och om all ogiltig frånvaro ska väga lika tungt. Tror du att de som skolkar bryr sig om att skolket blir inskrivet i betyget?– Även de som skolkar är oroliga över sina betyg. Man måste tänka på att de är barn, ibland klarar de inte att ta tag i sig själva, de behöver hjälp från en vux­en. Det finns ingen som vill ha ett streck i betyg.

Vad rekommenderar du i stället för att sätta in skolk i betyget, något måste väl göras?– Mötet och samtalet med varje elev är viktigt, vi vuxna måste se eleverna. Det behövs alltså fler vuxna på skolorna som har tid för ungdomarna. Samtidigt måste lärarna kunna inspirera eleverna och göra ämnena intressanta.

klar

Artikellänk är kopierad

Hanna Berndtsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro