ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Han sågar tjejernas "ytliga" modebloggar

Katarina Matsson · 6 Mar 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Modebloggarna gör succé bland kvinnor – men bloggläsande män föredrar politik. Metro-bloggaren Andreas Langer, 23, har svårt att förstå varför någon vill modebloggarnas ytligheter.I ett samhälle där man kan skräddarsy den information man tar del av – och välja bort information – är frågan vad det får för konsekvenser.– Det är till stor del medierna som ger oss vår världsbild. När vi nu har möjlighet att skräddarsy den information vi tar del av kan man anta att det kommer att förändra ens syn på vad som är viktigt, säger Anders Larsson, medieforskare vid Uppsala universitet.

Hillevi Ganetz, medie- och genusforskare, kan se riskerna med en informationsklyfta.– Ja, eftersom politik och ekonomi är viktiga funktioner i samhället och ofta är manligt dominerade. Mycket makt utgår ju därifrån. Men att man läser en modeblogg betyder inte att man är helt bombad i huvudet, säger hon.

Mätningar visar bland annat att kvinnor tittar mer på tv-nyheterna än män, och läser mer böcker. – Mode är per definition ointressant för att kvinnor tycker det är intressant, fortsätter Hillevi Ganetz.

Andreas Langer är 23 år och metrobloggare. Han tycker att modebloggarna är ytliga och ifrågsätter deras popularitet.  – För dem som läser finns det lite hopp kanske, säger Andreas Langer.

Författaren och debattören Dilsa Demirbag-Sten tror snarare att tjejerna ligger i framkant när det gäller internet, och att modebloggarnas popularitet inte alls visar på att tjejerna går mot att bli mer ytliga. – Tittar du på de akademiska utbildningarna är tjejer klart överrepresenterade, säger hon.

klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Matsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro