ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Han söker personal – via sms och facebook

Metro · 17 Sep 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Hans Kullin hyllar de sociala nätverken när det gäller att rekrytera personal. – De är överlägsna andra kontaktytor när det gäller att hålla i gång många lösa förbindelser, säger han. 

Hans Kullin hyllar de sociala nätverken när det gäller att rekrytera personal. – De är överlägsna andra kontaktytor när det gäller att hålla i gång många lösa förbindelser, säger han. 


klar

Artikellänk är kopierad

Rekrytering på Clarion Hotel. Emelie Walter inför juryn som ska välja hotellpersonal. – Det här är min chans att visa mig och min personlighet. Det är svårare att skriva ett personligt brev.
Rekrytering på Clarion Hotel. Emelie Walter inför juryn som ska välja hotellpersonal. – Det här är min chans att visa mig och min personlighet. Det är svårare att skriva ett personligt brev.

Facebook, nedladdningsbara test och mobilen – så rekryterar man modernt

Glöm det traditionella cv:t. Nu är det nya, moderna sätt att rekrytera som gäller.Inom IT-branschen, där det råder brist på kvalificera­de programmerare och ­sy­stemutvecklare, har det gjorts rekryteringskampan­jer där de sökande dataingen­jörerna först måste hacka sig igenom en vägg för att kunna söka jobbet. I våras lade mobiloperatören 3 ut ett nedladdningsbart test på nätverkssajten för att hitta de rätta personlighe­terna till sina lediga tjäns­ter. Dessutom har företag som Microsoft, 3, Ernst & Young och Ericsson an­vänt Facebook för att hitta rätt medarbetare.– Företagen vet att de mås­te anpassa sig till snabbare och mer lättfotade medarbe­tare och de måste leta där po­tentiella medarbetare finns – på nätet. Re­kryteringsansvariga och personalchefer har, precis som alla andra, krav på att visa resultat. Det ska ofta gå fort och det ska bli bra, säger entreprenörscoachen Patrick Grimlund.Det kommer därför att bli allt viktigare för arbetsgivare att tänka till och sticka ut när man söker personal. – Nya kontaktvägar ger möjlighet att visa andra färdigheter och egenskaper än de som syns i ett traditionellt cv. I dag är företag mer intresserade av vad du kan åstadkomma i framtiden och mindre intresserade av en lång meritlista, säger Daniel Salzer, trendstrateg och affärsutvecklare på den etnografiska konsultbyrån Trendethnography.Så när Arbetsförmedlingen nyligen sökte folk till sitt nya bloggprojekt ”Jobbsökarna” struntade de i att skicka ut brev, som är Arbetsförmedlingens traditionella kanal. – I stället annonserade vi ut tjänsterna via sms. Efter en vecka hade vi fått in över 1 000 ansökningar, säger Sara Damber, projektledare för ”Jobbsökarna”.Hans Kullin är ansvarig för digital PR på den globala kommunikationsbyrån Burson-Marstellers Stockholmskontor och driver dessutom marknadsföringsbloggen Media Culpa. Han har för egen del erfarenhet av förmedling av jobbkontakter via sociala sajter och kan till viss del tacka Facebook för det jobb han har i dag.– I dag bygger många, särskilt yngre, sin trygghet kring personliga nätverk i stället för runt en specifik arbetsplats. Nätverket följer sedan med när man byter jobb. De sociala nätverken på internet är överlägsna andra kontaktytor när det gäller att hålla i gång många lösa förbindelser. Redan i dag bygger smarta karriärplanerare sitt rykte genom olika kanaler som bloggar, nätverk och mikrobloggar. Det totala flödet av information om dig på nätet kallas för ”lifestreaming” och blir ett sätt att bygga en unik identitet på, förhoppningsvis en identitet som är attraktiv på arbetsmarknaden, säger Hans Kullin.Han tror att konceptet kommer att utvecklas och börja användas under mer ordnade former. – Vi kommer absolut att se mer av det här i framtiden. Jag tror att sociala sajter kommer att få ökat in­flytande när det gäller re­kommendationer och jobbkontakter, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro