ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Han var den störste dramatiske konstnären"

TT · 30 Jul 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Nils Petter Sundgren.
Nils Petter Sundgren.Foto: Scanpix

– Det känns tomt. Det var ju inte så oväntat, men det känns dystert, säger filmvetaren Nils Petter Sundgren till TT. TT: Vad har Bergman betytt för svensk film?-Enormt mycket, också för mig personligen. Han är enligt mig den störste svenska dramatiska konstnären bredvid Strindberg. Hade det inte varit för honom hade jag inte börjat syssla med filmkonst. När han slog igenom tyckte vissa kritiker att han var gymnasial och otäck, och det lockade mig som var ung då. Många i Sverige har haft svårt att förstå hur stor han är ute i världen. Det är den enda svenske konstnär som de frågar efter, och det finns ett ord, Bergmanesk, som betyder ett tillstånd som inte är särskilt muntert. Har man blivit ett adjektiv, då är man stor. Nils Petter Sundgren har många favoritfilmer med Bergman.-Fanny och Alexander hör till favoriterna, liksom Smultronstället. Gycklarna från 1953 är en av mina tidiga Bergman-favoriter. -En av Bergmans storheter som regissör var hans fantastiska sätt att hantera skådespelarna, säger Nils Petter Sundgren. 

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro