ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Handlarna skor sig på nätförsäljning

Katarina Arnstad Elmblad · 24 Mar 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

Foto: Saga Lundqvist


klar

Artikellänk är kopierad

Att köpa skor över internet har blivit alltmer populärt. Den ena skokedjan efter den andra sällar sig nu till näthandeln för att inte riskera att hamna i bakvattnet.– Det råder ingen tvekan om att det säljs alltmer skor över nätet. Tillväxten ligger runt 20 procent per år, säger Jonas Arnberg, detaljhandelsanalytiker på HUI, Handelns utredningsinstitut.

Detta kan jämföras med butiksförsäljningen som har en tillväxt på fem procent.– Skohandeln omsätter årligen cirka åtta miljarder kronor varav näthandeln i dag står för max fem procent, säger Jonas Arnberg.

Skokedjan Brandos.se har kartlagt skoförsäljningen och konstaterar att det finns ett bättre utbud online än i butikerna.

Majoriteten av skokedjorna erbjuder i dag försäljning på nätet. Men det finns undantag.

Skokedjan Jerns har än så länge valt att bara finnas på ”gatan”.– En väldigt stor del av konsumenterna ser på själva sortimentet på nätet men gör avslutet i butiken, säger Thomas Nygren, marknadschef på Nilsongruppen som förutom Jerns har Din Sko, Nilson, Skopunkten och Radical Sports i sitt stall.

Thomas Nygren tror dock att även Jerns liksom företagets övriga skobutiker kommer att ta klivet in i näthandeln inom kort.

Sara Winter, pressansvarig på Skobranschrådet välkomnar en ökad försäljning av skor på nätet.– Vi har vant oss vid att göra saker på nätet och det är väldigt smidigt att få det hemskickat, säger hon.

klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Arnstad Elmblad
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro