ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Här är bilen som kör dig

Miriam Olsson · 23 Aug 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Klicka här för grafik med fakta

Klicka här för grafik med fakta


klar

Artikellänk är kopierad

Regerande mästaren Junior är redo för stadsmiljöutmaningen.
Regerande mästaren Junior är redo för stadsmiljöutmaningen.
Team Jeffersons bil, som fick stryk av Juniors föregångare Stanley 2005.
Team Jeffersons bil, som fick stryk av Juniors föregångare Stanley 2005.

AUTOMAGISK. En självnavigerade bil som kör dig hem efter en blöt kväll på krogen kan bli verklighet om 20 år. Men det finns ett trettiotal bilar som skulle klara av uppdraget redan i dag. Stanford Racing Teams robotbil Junior, är en av dem.

Laget vann amerikanska försvarets tävling för självnavigerande bilar 2005 med bilen Stanley. Då gick tävlingen ut på att ta sig fortast fram genom öknen. – Det var ett viktigt steg att ha autonoma fordon som kan navigera och ta sig fram i svår terräng från stad till stad, säger Tony Tether, chef för Darpa,  Defense Advanced Research Projects Agency som ingår i USA:s försvarsdepartement och arrangerar tävlingen.I år är det svårare. Bilarna ska ta sig fram i stadsmiljö i tävlingen som fått namnet Urban Challenge. – Det är en mycket större utmaning för en robot, säger Tony Tether.

Stanfordlaget har hittills tagit sig till semifinal, men målet är att bli mästare i artificiell intelligens och att skapa ny teknik för säkrare bilkörning.Laget består av ingenjörer och studenter från Stanford University som tillsammans med folk från Volkswagen, Intel och Bosch har byggt robotbilen. Modellen är en Volkswagen Passat från 2006. Men bara på ytan. Bilen klarar sig själv och styrs av en dator kopplad till sensorer och gps-system som läser av terrängen runt omkring den. Att bygga ett robotstyrsystem är inte så enkelt.– De krafter som behövs för att svänga hjulen på bilen varierar över hela svängradien och beror på farten, på hur vägen ser ut och på sidokrafter. De icke-linjära faktorerna inblandade gör det svårt att bygga en kontrollerare som fungerar bra i alla körsituationer, säger Ganymed Stanek, systemingenjör på Stanford och ansvarig fordonsingenjör för laget.I bakluckan på Junior finns bilens hjärna, servrar med Intels dubbel- och fyrkärniga processorer som överför data från sensorerna upp till 200 gånger i sekunden och kör mjukvaran som styr bilen.

Mjukvaran planerar körväg med hjälp av kartor och information från bilens sensorer och gps-position. – Det finns ett stort behov av den här sortens teknologi, säger Sebastian Thrun, professor på Stanford och lagledare för Stanford Racing Team.42 000 personer dör i trafiken i USA varje år och trafikolyckor är det främsta argumentet för att utveckla nya hjälpmedel. Det kan också vara ett bra alternativ för blinda och äldre.– Är du trött och vill åka hem är det bara att trycka på en knapp. Men det ligger nog 20 år fram i tiden, inte bara av tekniska skäl utan också av lagliga, säger Thrun.Än så länge får föraren själv ta ansvar. 

"Urban Challange" – Första testet i stadsmiljö

TÄVLING. Det är tredje gången som Darpa, Defense Advanced Research Projects Agency som ingår i USA:s försvarsdepartement, arrangerar tävlingen. För första gången hålls tävlingen i stadsmiljö – Urban Challenge.De första kvalomgångarna hölls redan i mitten av juli och i början av augusti meddelade Darpa vilka lag som hade gått vidare till semifinal. Totalt var 53 lag anmälda. 36 av dem gick vidare efter första testomgången, men bara 20 lag går till final.Och konkurrensen har hårdnat. Bara ett av de fem lagen som tog sig i mål i tävlingen 2005 ligger bland de fem bästa i årets kvalificeringsomgång. 2004 tog sig inte ett enda lag i mål.De tidigare tävlingarna kördes i öknen med fasta hinder.I år ska bilarna utföra militära leveransövningar och kunna ta sig fram i rondeller, trafikerade korsningar och undvika hinder på vägen. Den knappt tio mil långa banan måste klaras av inom sex timmar.Platsen för tävlingen är Victorville i Kalifornien, på en militär anläggning där marinen tränar. Mellan den 26–31 oktober tävlar lagen om finalplats och den 3 november är den stora finaldagen. I prispotten ligger 2 miljoner dollar till vinnaren, 1 miljon till tvåan medan trean får trösta sig med en halv miljon. Bland dem som kvalificerat sig till semifinal finns fyra lag från Tyskland, medan resten har sin bas i USA.

klar

Artikellänk är kopierad

Miriam Olsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro