ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Här är butikerna med bäst service

Ann Hagman · 21 Jan 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011
– De är kunniga och idag när jag skulle hämta receptbelagd medmedicin åt min dotter Alicia så dubbelkollade de den, säger Lina Herbert 32 år, barn-sjuksköterska, Stockholm om Apoteket.

– De är kunniga och idag när jag skulle hämta receptbelagd medmedicin åt min dotter Alicia så dubbelkollade de den, säger Lina Herbert 32 år, barn-sjuksköterska, Stockholm om Apoteket. Foto: Henry Lundholm


klar

Artikellänk är kopierad

Dåliga tider – sämre service. Till dem som ger lägst service till kunderna hör Ikea, Netto och Lidl. Det visar en färsk undersökning av servicenivån hos stora affärskedjor i lågkonjunkturens Sverige. Företaget See You:s observatörer gjorde 205 besök på 41 affärskedjor i Sverige. Personalen i Nettos livsmedelsbutiker gav det sämsta helhetsintrycket. Apoteket var bäst på både vänligt bemötande och servicegrad.

Enligt branschtidningen Market, som granskat See You-undersökningen, är butikssäljarna framför allt dåliga på att hälsa och söka kontakt med kunderna.– Många förklarar ett lågt servicebetyg med att de fokuserar på pris. Lite tillspetsat kan man säga att många snarare är bättre rådgivare än säljare, säger Robert Eriksson, vd för See you.

Men det är inte bara trevlighetsnivån som faller. Experter flaggar för risken att även försäljningen dalar.

Butikerna med bäst service

Genomsnitt, måluppfyllelse i Markets undersökning.

klar

Artikellänk är kopierad

Ann Hagman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro