ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Här är de 5 värsta matbluffarna 2018

Valerie Kaspersen · 16 Jan 2019
Uppdaterad 16 Jan 2019
Dessa fem finalister tävlar om en förstaplats ingen vill ha.

Dessa fem finalister tävlar om en förstaplats ingen vill ha. Foto: Carlsberg/ Garant/ Lätta/ Coca-cola/ Oatly


Det är inte en lista man vill hamna på, men den finns. Fem livsmedel tävlar nu om titeln "Årets värsta matbluff".

klar

Artikellänk är kopierad

För fjärde året i rad ska Sveriges värsta matbluff utses. Rekordmånga nomineringar har skickats in till den ideella konsumentförening Äkta vara. Nu har fem finalister valts ut, rapporterar TV4 Nyhetsmorgon

Foto: Lätta
Foto: Lätta

Lätta original

Motivering: Produkten skyltar med att vara gjord av rapsolja och kärnmjölk, men innehåller till stor del vatten och palmolja.

Foto: Oatly
Foto: Oatly

Oatly havregurt naturell

Motivering: Det är förbjudet att pastörisera yoghurt efter syrning, eftersom bakteriekulturen då förstörs. Men havregurt är ultrahögpastöriserad efter syrningen, vilket gör att alla bakterier är döda när den hamnar i frukosttallriken.

Foto: Coca-cola
Foto: Coca-cola

Glacéau (Coca-cola) smartwater

Motivering: Glacéau skulle inte vara smartare vatten, utan är bara tillverkad på ett krångligare sätt. 

” Processen är näringsmässigt värdelös och med ett pris på 40 kronor litern ofta flera gånger dyrare än odestillerat källvatten eller mineralvatten.”, skriver Äkta vara.

Foto: Garant
Foto: Garant

Garant ekologisk kallpressad grönsaksjuice

Motivering: Produkten skyltar med att innehålla rödbeta, fänkål och selleri, men består till cirka två tredjedelar av äppeljuice.

Foto: carlsberg
Foto: carlsberg

Festis guanabana pinapple

Motivering: Likt Garants grönsaksjuice innehåller den här produkten till största del av aromer. Produkten innehåller guanabana, men bara 15 milligram per flaska.

Det går själv att gå in på Äkta varas hemsida och rösta på vilken produkt som ska få titeln. Tävlingen avslutas 21 januari. 

Förra årets ”vinnare” var Polaricas kronhjortskav. Syftet med tävlingen är att uppmärksamma konsumenter på att produkter inte alltid är vad de utger sig för att vara.

klar

Artikellänk är kopierad

Valerie Kaspersen
Valerie Kaspersen
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro