ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Här är de farligaste vintervägarna

Johan Wikén, Linnea Bergman · 8 Dec 2017
Uppdaterad 8 Dec 2017

Förra vintern inträffade 38 dödsolyckor och 386 svåra olyckor under vintermånaderna. Metro har med hjälp av Transportstyrelsen kartlagt exakt var olyckorna skedde och under vilka förhållanden.

klar

Artikellänk är kopierad

Flest olyckor förra vintern inträffade under december 2016 och januari 2017, som hade 146 svåra eller dödliga olyckor vardera. Det visar siffror som Transportstyrelsen sammanställt för Metros räkning med hjälp av polisens uppgifter från olycksplatserna.

Många av de allvarligaste olyckorna i samband med vinterresor inträffar på större vägar där trafiken möter varandra. Tidigare studier från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har visat att dödsolyckor minskar med nästan 80 procent på mötesfria vägar.

En anledning är att kraften i en frontalkrock gör olyckan extra allvarlig.

– Det finns inga system i bilarna, som krockkuddar, bälte eller krockzoner, som räcker till för att rädda livet på dem som färdas i bilen vid en kollision mellan två bilar som kanske kör i 90 kilometer i timmen, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Även om antalet mötesfria vägar varje år byggs ut möter trafikanterna fortfarande varandra på många större vägar. Exempelvis på flertalet sträckor upp mot fjällen.

Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, vill dock understryka att det i första hand inte är vissa vägar man ska undvika, utan att det viktigaste är att man tänker på hur man själv är som bilist.

– Det handlar om hur du tänker köra som bilist. Låt det få lov att ta tid och se till att anpassa hastigheten till de förutsättningar som rådet, säger han.

Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen och Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen och Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Vid ungefär en fjärdedel av vinterolyckorna förra vintern var det tunn eller tjockare is på vägen, enligt siffrorna som Transportstyrelsen sammanställt.

En olyckstyp som Trafikverket sett mer av på senare år är när stillastående bilar vid vägkanten blir påkörda av andra bilar. Många människor sitter kvar i bilen vid ett motorstopp, något som kan vara farligt.

– De tror kanske att det är säkrare i bilen. Men det är ingen höjdare att sitta kvar. Istället ska man sätta på varningsblinkers, sätta ut varningstriangeln, ta sig ifrån bilen och ställa sig en liten bit ifrån vägen för att ringa bärgare, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Även vilken bil man har kan påverka. Sedan 2014 måste alla nya bilar ha ett antisladdsystem (ESP) för att motverka sladdolyckor. En del nya bilar har även varningslampor som visar döda vinkel, om man överträder streckade linjer eller signalerar om avståndet till fordonet framför är för kort.

– När man köper en ny bil ska man absolut överväga vad den har för stöd för säker körning, säger Bengt Olsson på Trafikverket.

Under jul- och nyårshelgen samt midsommar inträffar ofta fler dödsolyckor än andra perioder under året. I år beräknas fredag 22 december bli den mest trafiktäta dagen i jultrafiken. Då gäller det att inte stressa och förbereda sig på mycket trafik. Efter julhelgen blir trafikflödet troligtvis mer utspritt, enligt Bengt Ohlsson på Trafikverket.

Den som ska ge sig ut på en lägre vintertur kan göra klokt i att överväga att ha med sig en liten snöspade, reflexväst, bogserlina, startkablar och något ät- och drickbart i bilen.

– Ett litet specialtips är även en påse eller petflaska med sand eller grus. Om man fastnar någonstans och hjulen bara slirar mot blankisen så kan det vara svårt att komma loss. Då kan man vid drivhjulen så att man kommer iväg, säger Carl Zeidlitz på Motormännen.hälla ut lite av sanden eller gruset 

För den som undrar över om vägen till resmålet är mötesfri eller inte finns en karta över landets mötesfria vägar på Trafikverkets hemsida. Det finns även en karta som visar vilka vägar som är mest trafikintensiva under jul- och nyår.

Fotnot: Det finns olika definitioner av vinter. I artikeln har vi valt SMHI:s kalenderindelning som omfattar månaderna december, januari och februari.

pil
Antal allvarliga olyckor förra vintern

December 2016:Svåra olyckor: 131Dödsolyckor: 15Totalt: 146

Januari 2017:Svåra olyckor: 136Dödsolyckor: 10Totalt: 146

Februari 2017:Svåra olyckor: 119Dödsolyckor: 13Totalt: 132

Totalt antal dödsolyckor och svåra olyckor alla tre månaderna: 424

Källa: Källa: Transportstyrelsen. Siffrorna gäller alla svåra och dödliga olyckor som är polisrapporterade under december 2016 till februari 2017.

pil
Så var väglaget under förra vinterns olyckor svåra och dödliga olyckor

Lössnö/snömodd: 44Tjock is/packad snö: 40Tunn is, vägbanan synlig: 72Vägbanan torr: 84Vägbanan våt/fuktig: 159Okänt: 25

Källa: Källa: Transportstyrelsen. Siffrorna gäller alla svåra och dödliga olyckor som är polisrapporterade under december 2016 till februari 2017.

pil
Här inträffade flest svåra och dödliga olyckor förra vintern

Stockholms kommun: 31Uppsala kommun: 12Göteborgs kommun: 10Malmö kommun: 10Helsingborgs kommun: 9Halmstad kommun: 8Borlänge kommun: 7Borå kommuns: 6Umeå kommun: 6Tierps kommun: 6

Källa: Källa: Transportstyrelsen. Siffrorna gäller alla svåra och dödliga olyckor som är polisrapporterade under december 2016 till februari 2017.

pil
Vinterrusta din bil

Se till att du har:

• En laddad mobiltelefon

• En filt och extra kläder med dig

• Extra vatten och något att äta

• En ficklampa och en reflexväst

• En snöborste och isskrapa

• Startkablar och en snöskyffel

• En bogserlina

• Låsolja

Källa: Källa: Trafikverket

pil
Tänk på det här i vinterkörning

– Håll koll på snökäpparna för att veta var vägen går. Tänk dock på att de är till för plogbilen i första hand och därför sitter en bit utanför väggrenen.

– Om snön tar i underredet och bilen går tungt på en plan väg har du två alternativ: 1. Gasa dig ur situationen. Något som funkar bäst på framhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna bilar. 2. Stanna. Då kan du ofta backa dig ur situationen istället. Smyg igång och försök ”vagga” igång bilen om det går trögt.

— Dosera spolarvätskan efter temperaturen vid resmålet så att du undviker att den fryser till is på vindrutan.

– Om du kör fast: Använd en liten snöskyffel för att få bort så mycket snö runt bilen som möjligt. Om bilen fastnat ”på magen” kan det vara svårt, men ju mer snö som kommer bort desto bättre. Tänk på att kontrollera så att bilen inte fått några allvarliga skador innan du kör därifrån. Kylarna kan börja läcka av mindre törnar.

Källa: Källa: Motormännen

pil
Nollvisionen

• Beslut om nollvisionen togs för tjugo år sedan, 1997, i riksdagen.

• Nollvisionen handlar om att inga människor ska dödas eller skadas för livet i vägtrafiken.

• Sedan nollvisionen etablerades har antalet dödade i vägtrafiken minskat, men under de senaste åren har utvecklingen planat ut.

• Eftersom människor alltid kommer att göra misstag måste man enligt nollvisionen utforma vägarna och fordonen för att undvika allvarliga personskador.

• När nollvisionen antogs var antalet omkomna i trafikolyckor omkring 500 per år. 2016 omkom 270 personer.

Källa: Källa: Trafikverket.

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Wikén
Linnea Bergman
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro