ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Här är filmen som ska marknadsföra Sverige

Hanna Göransson · 25 Sep 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Blonda barn, öppna landskap och en lesbisk kyss. Så ska Sverige lanseras utomlands. Men mobiltelefoner känns ofräscht, tycker Sverigefilmens regissör Claes Britton. På 4 minuter och 33 sekunder berättas storyn om Sweden – helt utan dialog. Natursköna miljöer, Öresundsbron, svensk design, gamla och nya svenskar, hoburgsgubben, föräldralediga pappor och midsommarfirande ackompanjeras med musik. Regissören till ”Sweden – Open skies, Open minds” beskriver filmen som en modern Nils Holgersson-resa. Svartvita bilder blandas med färgsprakande miljöer och storstadspuls. Filmen produceras på uppdrag av Svenska Institutet. Syftet med filmen är att stärka varumärket Sverige.

Ni har fått med nästan allt svenskt på fyra och en halv minut – utom mobiltelefonen. Varför bojkottar ni mobilerna?– Det känns lite ofräscht på nåt sätt. Det känns lite 90-tal.

Regissörens egen favorit är skärgårdsskildringarna med klippor och badande barn. – Mycket av det som vi svenskar tycker är självklart är inte det utanför Sverige, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Hanna Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro