ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Här är företagen som växer ur Grins aska

Petter Hegevall · 30 Sep 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Peter Björklund från Outbreak Studios hjälper Martin Walfisz med att ta fram nya spelet ”Planeto” som är ett litet spel i stort format för Facebookanvändare.

Peter Björklund från Outbreak Studios hjälper Martin Walfisz med att ta fram nya spelet ”Planeto” som är ett litet spel i stort format för Facebookanvändare. Foto: Linda Berglund


klar

Artikellänk är kopierad

Nya dataspelsbolag växer fram efter Grins konkurs i somras  Forna jättar satsar på små spel i stor skala.

Supersledge, Outbreak Studios och Fatshark är några exempel på bolag som efter Grins krasch i somras arbetar för egen maskin. Grinbröderna Bo och Ulf Andersson ligger själva bakom Supersledge som är det mest hemliga av bolagen. Och Outbreak och Fatshark har båda arbetat med Grin tidigare.– Vi förlorade 350 000 kronor i uteblivna betalningar från Grin, vilket är mycket för ett så litet företag som vi. Men vi har våra egna projekt, och många andra vill ha våra tjänster, säger Peter Björklund, vd för Outbreak Studios.

De utvecklar spel för Iphone själva och jobbar med större projekt tillsammans med olika företag, tidigare bland andra Simbin och EA, Electronic Arts. Fatshark hade också tidigare ett stort samarbete med Grin och har sedan speljättens konkurs koncentrerat sig på sin första egna produktion, ett onlinespel för multiplayers i Västern-miljö.– Spelet heter ”Lead & gold”. Det är inte officiellt vilken plattform som kommer först men vi arbetar både för konsol och pc, säger Martin Wahlund, vd för Fatshark.När Grin lade ner fick mycket personal se sig om efter nya arbetstillfällen. Duktiga programmerare som ofta har utpekats som en bristvara finns det plötsligt rikligt av.– Det finns mycket duktigt folk att tillgå, samtidigt har vi så klart en begränsad budget, säger Martin Wahlund.

Förutom de som startar egna bolag eller hamnar hos andra svenska utvecklare har en stor del dock redan sökt sig utomlands.– Många har haft ganska lätt att få jobb, det är inte så många kvar som inte är uppknutna på något sätt, säger Peter Björklund.

Även Martin Walfisz, som tidigare grundat och varit chef för svenska speljätten Massive, har valt att börja om på ny kula.– Det var lite olika skäl till att jag lämnade Massive, men jag kände att det var dags att bli en riktig entreprenör igen, säger han.

Men han är hemlighetsfull om exakt vad nya företaget Planeto jobbar med. Klart är dock att Peter Björklund och Outbreak studios är med och utvecklar ”Planeto”, ett online-spel för massmarknaden på Facebook.– Det är helt annorlunda jämfört med vad jag jobbade med på Massive. Det kommer att ha mikrobetalningar som affärsmodell och målet är att nå miljontals spelare, säger Martin Walfisz.

Analys: "De har en bra inställning"

Det finns en hel del hoppfullhet bland dem som tidigare jobbat hos Grin. Outbreak är inte helt orutinerade även om de stod för ”Terminator salvation”, som var Grins tveklöst sämsta spel. I dag har de en bra inställning och gör mer snäva och bättre spel.

Det jag hört om Bo och Ulf är att de ska satsa på en liten studio med 30–40 personer. Det ryktas lite grann om att Grin hade kontrakt med Capcom på att uppliva ännu en gammal klassiker. En gissning är det gamla Sega Mega Drive-spelet ”Strider”.

Jag tror att vi kommer att se flera stora studior som specialiserar flera team bara för att hjälpa andra utvecklare. Precis som det är populärt att köpa en färdig spelmotor är det ett sätt att hålla nere kostnader och utvecklingstid.

klar

Artikellänk är kopierad

Petter Hegevall
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro