ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Här är handelns vinnare och förlorare

Leif Oldenburg · 14 Jun 2012
Uppdaterad 14 Jun 2012
Här är handelns  vinnare och förlorare

Här är handelns vinnare och förlorare


Kunderna i detaljhandeln vill ha låga priser och stormarknader. Bygma växte snabbast under förra året – men Ica-handlarna tjänade mest pengar.

klar

Artikellänk är kopierad

Bygma var detaljhandelns stora vinnare under 2011– Gina Tricot den största förloraren.

Bygmas ökade försäljningen i sina byggvaruhus med sammanlagt 70 procent jämfört med året innan, på andra plats kom servicekedjan My Way som sålde för drygt 54 procent mer än under 2010. Det visar tidningen Markets Vem är Vem för 2012. 

– Stormarknadskonceptet och låga priser är det som slår hos konsumenterna. Kan man dessutom kombinera båda två är det optimalt, säger Jonas Arnberg, konsultchef vid Handelns Utredningsinstitut, HUI.

Samtidigt bör siffrorna tolkas med försiktighet, anser han.

– Att Gina Tricot minskar omsättningen är inte så konstigt. Kedjan har haft en enorm etableringstakt under flera år och i vissa lägen har det kanske gått för fort.

Det har även betydelse från vilken nivå detaljhandeln expanderar. ICA-handlarna ökade försäljningen med blygsamma 2,2 procent. Det räckte inte till en placering på topplistan – men varje procentenhet var å andra sidan värd en miljard kronor. Ingen annan detaljhandelskedja drog in så mycket pengar som Ica-handlarna som landade på 2,3 miljarder. Närmaste kom Cdon Group som fick in 1,5 miljarder mer än året innan.

klar

Artikellänk är kopierad

Leif Oldenburg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro