ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Här är historien bakom SL:s märkliga hundreklam

Jack Werner · 29 Apr 2014
Uppdaterad 29 Apr 2014
Känner du till bakgrunden/skämtet med SL:s nya reklam? Jakob Finnström, 17, student, Värmdö:  – Det här finns överallt just nu på Internet, som på Facebook och Tumblr tillexempel. Det är ett meme, ett fenomen på nätet kan man säga. Nån som tar upp nåt, kan vara från en tv-serie och så sprider det sig. Just var det här startade däremot vet jag faktiskt inte. – Jag har tänkt på den här reklamen när jag går förbi. Oftast bryr jag mig inte om reklam, men jag tycker det här är lite roligt. Att man just känner igen sig och lägger märke till det då. rolig grej.

Känner du till bakgrunden/skämtet med SL:s nya reklam? Jakob Finnström, 17, student, Värmdö:  – Det här finns överallt just nu på Internet, som på Facebook och Tumblr tillexempel. Det är ett meme, ett fenomen på nätet kan man säga. Nån som tar upp nåt, kan vara från en tv-serie och så sprider det sig. Just var det här startade däremot vet jag faktiskt inte. – Jag har tänkt på den här reklamen när jag går förbi. Oftast bryr jag mig inte om reklam, men jag tycker det här är lite roligt. Att man just känner igen sig och lägger märke till det då. rolig grej. Foto: Lisa Mattisson


Sedan 2010 har bilder på en shiba inu-hund med rumphuggna meningar skrivna i comic sans omkring sig gått runt på nätet. Nu har SL börjat använda dem i sin reklam – men inte ens reklambyrån bakom kampanjen är helt med på hur memen fungerar.

klar

Artikellänk är kopierad

Känner du till bakgrunden/skämtet med SL:s nya reklam?  Annie Sörensson, 17, student, Kärrtorp:  Nej, jag får inga associationer och känner inte till det här. Högst oklart.   Fanny Svensson, 18, student, Skarpnäck  Jag fattar ingenting. Det enda man egentligen förstår är texten längst ner, "Köp sommarbiljett".
Känner du till bakgrunden/skämtet med SL:s nya reklam? Annie Sörensson, 17, student, Kärrtorp: Nej, jag får inga associationer och känner inte till det här. Högst oklart. Fanny Svensson, 18, student, Skarpnäck Jag fattar ingenting. Det enda man egentligen förstår är texten längst ner, "Köp sommarbiljett".
Känner du till bakgrunden/skämtet med SL:s nya reklam?  Valdemar Hjalmarsson, 15, student, Hammarby sjöstad:  Ja, det här är ett meme. Vi använder oss själva av det också, både när vi skriver och pratar. Det är kul.   Viggo Nathorst-böös, 15, student. Södermalm:  Jag har sett det förr. Det är mest språket som är grejen.
Känner du till bakgrunden/skämtet med SL:s nya reklam? Valdemar Hjalmarsson, 15, student, Hammarby sjöstad: Ja, det här är ett meme. Vi använder oss själva av det också, både när vi skriver och pratar. Det är kul. Viggo Nathorst-böös, 15, student. Södermalm: Jag har sett det förr. Det är mest språket som är grejen.
Känner du till bakgrunden/skämtet med SL:s nya reklam?  Josefin Kämpe, 17, student, Nacka:  Det är bekant, men det känns som ett väldigt smalt skämt och inte så jättebra reklam därför.    Olga Winther, 17, student, Nacka:  Jag har sett det på tumblr ganska mycket, men jag förstår inte riktigt det roliga.    Andrea Westerlund, 17, student, Solna:  Jag känner inte igen grejen och fattar det inte heller direkt.
Känner du till bakgrunden/skämtet med SL:s nya reklam? Josefin Kämpe, 17, student, Nacka: Det är bekant, men det känns som ett väldigt smalt skämt och inte så jättebra reklam därför.  Olga Winther, 17, student, Nacka: Jag har sett det på tumblr ganska mycket, men jag förstår inte riktigt det roliga.  Andrea Westerlund, 17, student, Solna: Jag känner inte igen grejen och fattar det inte heller direkt.
Känner du till bakgrunden/skämtet med SL:s nya reklam?  Fredda Skoglund, 25, personlig assistent, Gustavsberg:  Jag känner inte till vad det här är så mig säger det inte så mycket. Kanske då att det är dags att fylla på mitt SL-kort.
Känner du till bakgrunden/skämtet med SL:s nya reklam? Fredda Skoglund, 25, personlig assistent, Gustavsberg: Jag känner inte till vad det här är så mig säger det inte så mycket. Kanske då att det är dags att fylla på mitt SL-kort.

De senaste dagarna har flera stockholmare setts stanna upp i kollektivtrafiken och förvirrat granskat den affischkampanj som SL nyligen satt igång. På reklamaffischerna syns en tecknad gul hund med ett SL-kort i munnen, omgiven av de små textsnuttarna ”Many summer”, ”Very buy”, ”So travel” och ”Such cheap”.

Härdsmälta på reklambyrån eller kodade budskap till företagsspioner? Nä, det är faktiskt en referens till ett så kallat mem – en idé, ett beteende eller ett manér som fortplantas från person till person, i det här sammanhanget via nätet.

– Det är en kampanj som vänder sig till personer i 20-årsåldern, och det ligger ju inom spannet av folk som kan förväntas ha sett det här budskapet förut och känner igen bildspråket, säger Lovisa Åbom på SL:s presstjänst.

Doge, som hunden kallas, föddes under sommaren 2012 som en sorts absurd reaktion på en bild från 2010 på en japansk shiba inu-hund med en arrogant min. Att skildra djurs språk och tankar i comic sans var sedan tidigare etablerat i dessa nätkretsar, varför det föll sig naturligt att låta även doge prata i det kontroversiella typsnittet.

På sociala medier har flera personer som passerat 20-årsåldern setts reagera med förvirring på affischkampanjen. I undertecknads flöde ställde en bekant över de 50 bland annat frågorna ”Vad är det för djur? Varför har djuret ett SL-kort i munnen? Vad betyder Very buy och Many summer?”

Men Lovisa Åbom på SL tycker inte det är så farligt om inte alla förstår affischerna vid första början.  

– De som förstår och tycker affischerna är kul tycker de är kul, och för de andra finns den informationen som är essentiell ju med. Vill du veta mer kring hur vår reklambyrå tänkte kring får du ringa dem.

Och det gör jag naturligtvis. På reklambyrån som gjort SL:s dogekampanj, DDB, når jag den ansvariga account managern Cattis Söderblom. Hon berättar att de kringgått den upphovsrättsliga delen av doge-memen genom att själva skapa ett fristående verk, inspirerat av original-doge.

Hur tänker ni kring att ni "dödat" dogen, med tanke på vad som händer med nätfenomen som plockas upp i mainstreamflödet?

– Om ett företag allierar sig med populärkultur upphör det ofta att vara just populärkultur. I detta fall känns just doge meme som ett allmängods som vem som helst får göra sina egna tolkningar av. Av de reaktioner vi sett så har 99 % varit positiva och hyllat kampanjen, säger hon.

Men när jag börjar ställa frågor om memen doges ursprung, lite oklara användningsområden och varför den valts att representera just SL:s sommarlovskort visar det sig att det inte bara är mina medelålders Facebookvänner som har kunskapsluckor.

– I grunden är Doge ett extremt tydligt fenomen där människor gör sina egna tolkningar av en lapp om en bortsprungen hund.

"En lapp om en bortsprungen hund"? Enligt vad jag vet uppstod doge långt tidigare än de bilderna.

– Du vet mer än vi. Som vi vet är det sprunget ur denna poster, som dock finns i tusentals olika format. Folk har ju gjort sina egna postrar numer, säger Cattis Söderblom på DDB.

Ah, men postern är bara en av de inkarnationer som dogen fötts in i efter att det övergripande memen föddes, det kan jag garantera. Förändrar detta din bild av memen?

– Kanske var lapparna senare än så, isånafall har vi blandat ihop ordningen på vad som kom först, men att känna till det allra första ursprunget är inte något avgörande för denna kampanj. I vår tolkning av denna meme var det just den karaktärisatiska avbildningen av en Shiba Inu och det fullkomligt galna språket som gjorde att vi tyckte detta var en intressant väg.

klar

Artikellänk är kopierad

Jack Werner
Jack Werner
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro