ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Här är modeorden som säljer lägenheter

Mikael Hellmyrs · 13 Mar 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

Foto: SCANPIX


klar

Artikellänk är kopierad

”Snyggt town house säljes”. Rätt ord i annonsen är viktigare än någonsin. – Det kan avgöra om spekulanter tittar, eller till och med köper hus, säger Bessie Wedholm på Mäklarsamfundet.”Påkostat radhus med bevarad 60-talsfunkis”. Så står det på en annons på hemnet.se. I en annan annons står: ”Tvåvånings town house Pattaya Thailand säljes”.

Enligt Mäklarsamfundet kan fraserna rent av avgöra om ett hus blir sålt eller inte. – Jag såg nyligen att någon ville sälja ett town house i Gamla stan. Genom att skriva de här orden tidigt i annonsen attraherar vi omedelbart rätt personer. Det kan faktiskt vara avgörande för köp eller i alla fall för att spekulanten går och tittar. Enbart ”1:a Östermalm” räcker kanske inte för att attrahera, säger Bessie Wedholm på Mäklarsamfundet och räknar upp flera annonsexempel med engelska ord eller fraser.

De flesta fastighetsmäklare använder sig av strategin. Men fortfarande är svenskklingande ord som ”sjöglimt”, ”lantligt läge” och ”bruksmiljö” gångbara. – De engelska orden har faktiskt funnits ett tag, men svenska ord är inte lika bra, säger Bessie Wedholm.

klar

Artikellänk är kopierad

Mikael Hellmyrs
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro