ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Här är sajterna som hotas av Facebook

Mary Örnborg · 23 Jun 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
Facebookgrundaren Mark Zuckerberg har bidragit till att två svenska sociala nätverkssajter nu läggs ner.

Facebookgrundaren Mark Zuckerberg har bidragit till att två svenska sociala nätverkssajter nu läggs ner. Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

I sommar dör två av Sveriges äldsta sociala nätverk. Skunk och Lunarstorm går i graven och flera andra har redan fallit offer när Facebook sugit upp användarna.Lilla Skunk har bara drygt 2 000 aktiva  användare kvar – och det räcker helt enkelt inte för att överleva.– Facebook är säkert en stor bidragande orsak. Det gäller att erbjuda möjligheter för användarna att kunna umgås med alla sina vänner och det har kommit andra aktörer och tagit över den marknaden, säger Patrik Johansson, vd på Spraypassagen som äger Skunk.Lunarstorm var för bara tre år sedan Sveriges överlägset största sociala nätverk. Under våren 2007 hade sajten 1,7 miljoner unika besökare i veckan. Men från 2006 till 2008 försvann cirka 70 procent av besökarna. Den 8 augusti läggs nätverket ner i sin nuvarande form och slimmas för framtiden i ett nytt koncept kallat LS8. – Det är ganska talande för situationen att på Lunarstorms nya sajt kan man logga in med hjälp av Facebook. De vet att de inte kan ersätta Facebook så i stället ansluter de sig till dem, säger Simon Sundén, strateg inom sociala medier på reklambyrån Honesty.Samtidigt som de svenska nätverken läggs ner i rask takt början nu Facebook dra in pengar på allvar. Eftersom Facebook inte är börsnoterat och företaget är extremt förteget kring de ekonomiska resultaten vet ingen egentligen hur mycket pengar jättenätverket omsätter. Men runt en miljard dollar under 2010 säger rapporter i amerikansk media. I mars la MTG ner Playahead. Sajten köptes för 102 miljoner kronor i januari 2007 och hade då över en halv miljon användare. Den sommaren anlände Facebook till Sverige på allvar och gick direkt på knockout. Tre år senare är nästan varannan svensk ansluten. Samtidigt som MTG förlorade hundratals miljoner på Playahead har det krävts astronomiska summor för att göra Facebook så stort att det nu drar in pengar. – Man ska komma ihåg att Facebook inte heller tjänade några pengar i början. Det var först för 2009 de började prata om vinst. Man kan ju föreställa sig hur mycket pengar de spenderat för att hålla igång 400 miljoner användare, säger Patrik Johansson.När ingen längre kan konkurrera i storlek får de i stället försöka satsa på egna nischer. När Lunarstorm blir LS8 ska unga få en plats att skapa nya bekanta, inte bara umgås med befintliga vänner.– Ja, vi får väl se om vi lyckas. Det har ju alltid varit svårt att göra en produkt som går hem direkt. Men man ska också komma ihåg att Lunarstorm, som trots allt har ett liknande upplägg som Facebook, ändå var 10 år före Facebook, säger Jonas Kjällström, vd på Wyatt Media Group.

klar

Artikellänk är kopierad

Mary Örnborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro