ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Här är skjortan du slipper tvätta

Aron Andersson · 29 Apr 2013
Uppdaterad 2 Maj 2013
Wool&Prince

Wool&Prince


klar

Artikellänk är kopierad

Glöm strykfria skjortor från Dressman. Här är en skjorta som du inte ens behöver tvätta.

Jo, enligt tillverkaren kan du bära en Wool&Prince-skjorta i 100 dagar utan att den blir skrynklig eller smutsig, vilket låter smått osannolikt? Just nu samlar de in pengar via Kickstarter och i en liten animerad gif kan man följa hur grundaren själv använder samma skjorta i 100 dagar.

Men ärligt talat känns det väl lite sådär att ha samma skjorta i 100 dagar kanske? Inte för att den skulle bli smutsig eller svettig utan för att det vid det här laget finns mindre arter av fåglar som redan hunnit bygga bo i kragen. Då har du plötsligt ett helt ekosystem att ta hand om, växter som måste vattnas med jämna mellanrum.

Till slut måste du anställa någon som tar hand om skjortan åt dig, som kan rensa bland ogräs och sätta potatis på vårkanten. De hundralappar du investerade känns plötsligt inte lika prisvärda. Du har sluppit tvätta skjortan, visst, men nu är det plötsligt ett heltidsjobb bara att ta hand om den.

Du ser hur pengarna rinner mellan dina fingrar. Du får lägga allt mer tid på skjortan och har inte längre tid att umgås med dina vänner. Efter en tid måste du säga upp dig från jobbet eftersom du helt enkelt inte hinner med att ta fram kostnadskalkyler eller powerpoint-presentationer. Och med handen på hjärtat börjar dina kollegor få nog av aporna som flyttat in i din högra armhåla. Det har blivit ett arbetsmiljöproblem att de hela tiden pissar i kaffemaskinen och behandlar fruktskålen som en lekstuga.

Så du skaffar det skägg du alltid drömt om och köper ett gäng får som du släpper på bete över ryggen. De blir dina nära vänner och under flera år kan du leva på deras mjölk och ost. Av deras ull spinner du tråd som du använder för att sy en ny skjorta. Det tåliga materialet och ullens egenskaper gör att den knappt behöver tvättas. Du ser affärspotentialen och startar ett Kickstarter-projekt på nätet för att samla pengar till att massproducera den nya skjortan. Plötsligt vänder din lycka och snart har du byggt ett helt skjortimperium. Du hamnar på omslaget till Time.

Så. Vad väntar du på?

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro