ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Här är Stockholms farligaste rondell

Anna Westberg · 5 Nov 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Här vid Brommaplan sker flest rondellolyckor i Stockholm. I hela landet har det skett en fördubbling av rondellolyckorna. 

Här vid Brommaplan sker flest rondellolyckor i Stockholm. I hela landet har det skett en fördubbling av rondellolyckorna.  Foto: Urban Brådhe


Fördubbling av olyckor i landet • Bilförare nonchalanta”

klar

Artikellänk är kopierad

Under 2006 rapporterades 636 rondellolyckor med minst en skadad på svenska vägar. Det är mer än dubbelt så många som för tio år sedan.Enligt Vägverket handlar det om en onödigt stor ökning av rondellolyckorna.

– Ökningen beror ju mycket på att fler cirkulationsplatser byggs. Men svenska bilförare är också för nonchalanta vilket ofta leder till onödiga tillbud. Man blinkar för sällan och byter körfält på fel ställe, säger Claes Tingvall, Vägverkets generaldirektör.

Både Vägverket, trafikpolis och trafikforskare är överens om att antalet dödsolyckor minskar under en längre tidsperiod om man ersätter en olycksdrabbad korsning med en fartdämpande rondell. Likaså trafikolyckor med allvarliga personskador minskar.

Men om antalet lindriga personskadeolyckor och tillbuden utan personskador  också minskar är mer tveksamt. Några exakta svar finns inte då tusentals singelolyckor eller påkörningar enbart med plåtskador i rondellen inte kommer till polisens kännedom.

– Rondellkörningen skulle kunna bli mycket bättre. Men många äldre rondeller är också felbyggda och sämre från säkerhetssynpunkt. Nyare cirkulationsplatser byggs säkrare och tydligare i dag, säger Ulf Bryde på Statens väg- och trafikforskningsinstitut i Linköping.

Sedan början av 80-talet handlar det om en mångdubbling av cirkulationsplatser. Lägre hastigheter med fartdämpande gupp syns allt mer i vägnätet. Antalet olyckor med döda de tio senaste åren ligger på 3-5 och de med allvarligt skadade på mellan 40 till 60.

Så kör du för att undvika olycka:

Bo Göingberg, trafikingenjör på Vägverket och Lambros Mitsis, trafikskolechef på Jarla trafikskola ger sina bästa tips. – Hur man ska köra skiljer sig beroende på hur cirkulationsplatsen ser ut. Men överlag ska du vara tydlig och följa vägvisare och vägmarkeringar om sådana finns, säger Bo Göingberg. När ska man blinka egentligen? – Det finns inga specifika regler om hur man ska blinka just i en cirkulationsplats. Du ska alltid göra det för att visa din avsikt när du svänger eller förflyttar bilen i sidled. Kort kan man säga att en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg samt om du byter körfält. Men du bör även blinka när du svänger ut ur cirkulationen., säger Bo Göingberg. En större cirkulationsplats ska i stället behandlas som en runtgående enkelriktad gata och då blinkar man när man lämnar cirkulationen eller när man byter körfält, menar Bo Göingberg. – Det är viktigt att registrera cyklister och fotgängare. Övergångställen finns nästan alltid i anslutning till cirkulationsplatserna och det gäller att vara vaksam och ge dem företräde både när du kör in och ut ur rondellen, säger Lambros Mitsis. Vilken placering ska man ha? – Man ska välja körfält precis som om det vore en vanlig korsning, det vill säga en tydlig placering beroende på vart du är på väg. – Du får aldrig byta körfält utan att vänta in den som eventuellt kör i körfältet bredvid. Det måste du – även om det andra fordonet skulle vara felplacerat. För krockar ni blir det ändå den som gör körfältsbytet som får skulden, säger Bo Göingberg.

klar

Artikellänk är kopierad

Anna Westberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro