ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Här är svaren alla mäklare och homestylare vill ha 

Emma Björkman · 10 Nov 2014
Uppdaterad 10 Nov 2014
Bilden till höger visar vad den nypensionerade företagaren tittade mest på i vardagsrummet.  

Bilden till höger visar vad den nypensionerade företagaren tittade mest på i vardagsrummet.   Foto: Visningskollen.se


klar

Artikellänk är kopierad

Basilikakruka, böcker, taklampa och kuddar – vad tittar olika typer av spekulanter på när de går på bostadsvisning? Svaret finns i ett experiment gjort av Svensk Fastighetsförmedling. 

​Utrustade med eyetracking-glasögon som visar och spelar in vad bäraren tittar på skickade fastighetsmäklarkedjan Svensk Fastighetsförmedling in fem personer – och en hund – i en visningslägenhet. Resultatet av vad spekulanterna tittade mest och minst på har de redovisat med hjälp av heatmaps. – Det vi ville göra var att visa att alla köpare är olika och har olika behov och intressen. Men jag vill understryka att det här var ett experiment och inte en statistisk studie som man ska dra för stora växlar på, säger Katarina Hedegaard-Friis, ansvarig för digitala kanaler på Svensk Fastighetsförmedling. Vad de olika spekulanterna tittade mest på skiljde sig åt – den deltidsjobbande studenten hade mest fokus på tavlor, en kruka basilika och sovrumsspegeln medan den nyblivne pensionären lät blicken vila längst på golv, ugnen och fotografier och den blivande pappan tittade på element, spis och tavlor. – Via eyetracking-glasögon är det svårt att visa att spekulanter tittar på saker som planlösning utan det här visar att man gärna fäster blicken på saker som sticker ut, säger Katarina Hedegaard-Friis. Oavsett hur mycket en välplacerad basilikakruka i köket eller en fin taklampa i vardagsrummet kan fånga den potentiella köparens blick finns det en sak som väger tyngre när man ska sälja sitt hem. – Det är viktigt att lämna utrymme till den som tittar på bostaden att kunna drömma hur ens eget boende där skulle kunna vara, säger Staffan Tell, pressansvarig och talesperson för bostadssajten Hemnet. Men det innebär inte att man ska skala bort allt i bostaden innan en visning utan att man ska göra den så tilltalande som möjligt för en så stor grupp människor som möjligt. – Forskning visar att varje enskild budgivare ger pengar så det är bra att öka exponeringen genom att visa bostaden från sin mest attraktiva sida, säger Staffan Tell.

klar

Artikellänk är kopierad

Emma Björkman
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro