ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Här är svenskarna som lyckas bäst på Youtube

Aron Andersson · 11 Dec 2013
Uppdaterad 10 Dec 2013
Mest sedda videorna på Youtube i Sverige En bisarr Harlem Shake-video är också bland de mest sedda.

Mest sedda videorna på Youtube i Sverige En bisarr Harlem Shake-video är också bland de mest sedda.


För första gången redovisar Youtube vilka klipp som går bäst i Sverige. Och sex av tio klipp på topplistan är lokala. Humorgänget Random Making Movies är en av succéerna.

klar

Artikellänk är kopierad

Mest sedda videorna på Youtube i Sverige 
  Ingen har väl missar norrmännen Ylvis i år.
Mest sedda videorna på Youtube i Sverige Ingen har väl missar norrmännen Ylvis i år.
Mest sedda videorna på Youtube i Sverige 
  Raggning på Sergels Torg på topplistan.
Mest sedda videorna på Youtube i Sverige Raggning på Sergels Torg på topplistan.
Mest sedda videorna på Youtube i Sverige 
  ... liksom en Harlem shake i uniform.
Mest sedda videorna på Youtube i Sverige ... liksom en Harlem shake i uniform.
Mest sedda videorna på Youtube i Sverige 
  PewDiePie, eller Felix Kjellberg, har två videor på listan.
Mest sedda videorna på Youtube i Sverige PewDiePie, eller Felix Kjellberg, har två videor på listan.
Mest sedda videorna på Youtube i Sverige 
  En video där MisterEpicMann visar hur djur äter har också fallit de svenska tittarna i smaken.
Mest sedda videorna på Youtube i Sverige En video där MisterEpicMann visar hur djur äter har också fallit de svenska tittarna i smaken.
Mest sedda videorna på Youtube i Sverige 
  Amira Willighagens skönsång i holländska ”Talang” slår ut svenska sångnummer.
Mest sedda videorna på Youtube i Sverige Amira Willighagens skönsång i holländska ”Talang” slår ut svenska sångnummer.
Mest sedda videorna på Youtube i Sverige 
  MissLisibell har totalt 1 202 videoklipp på Youtube, ett av dem har tagit sig in på topp 10-listan för året.
Mest sedda videorna på Youtube i Sverige MissLisibell har totalt 1 202 videoklipp på Youtube, ett av dem har tagit sig in på topp 10-listan för året.
Mest sedda videorna på Youtube i Sverige 
  Fniss-stämningen i morgonsoffan sågs av mycket fler än de som tittade på TV 4 den morgonen.
Mest sedda videorna på Youtube i Sverige Fniss-stämningen i morgonsoffan sågs av mycket fler än de som tittade på TV 4 den morgonen.
Mest sedda videorna på Youtube i Sverige 
  Van Dammes episka splitt mellan två Volvolastbilar kom sent på året men har ändå fått massor av visningar.
Mest sedda videorna på Youtube i Sverige Van Dammes episka splitt mellan två Volvolastbilar kom sent på året men har ändå fått massor av visningar.

I Youtube-klippet ”Haffa Guzz” är det William Forslund, 18, och Ture Carlberg, 19, som frågar tjejer på Sergels Torg om deras nummer. Videon har nära 800 000 visningar vilket gör det till ett av de mest framgångsrika svenska klippen i år. – Det var spontant, det finns ganska många sådan videor på Youtube, grabbar som går omkring och haffar guzz typ. Jag satt och kollade på en och tänkte: det där vill jag göra. Jag ville testa, jag var nyfiken, säger William Forslund, på ett kafé alldeles i närheten av ”Plattan”. 

Han är en av sju medlemmar i humorgruppen Random Making Movies, RMM, från Nacka utanför Stockholm. Deras största succé internationellt fick de när Ture Carlberg klädde ut sig till Justin Bieber och lurade popstjärnans fans. Men i Sverige är det ”Haffa Guzz” som flest har tittat på. Det visar en ny topplista över de mest populära videoklippen i Sverige. – Det är garanterat en av våra största filmer, sedan är det kanske inte i alla lägen vår personliga favorit, säger William Jonsson, som filmade klippet. – De första gångerna är roliga, för då är det en spontan idé, det är något man vill göra. Men sedan övergår det snabbt till att andra vill det, och då blir det inte ens egna idé, fyller William Forslund i.

Gruppen har skördat så pass stora framgångar att de nu fått göra ett pilotavsnitt för Kanal 5. Men de tänker inte ge upp Youtube-filmerna. – Det är vårt mål i grunden, att fortsätta med Youtube. Jag tycker det är ett så himla roligt koncept. Det är där vi har börjat och det är där vi har lyckats. Jag vill inte släppa det för att gå över till något annat, säger William Jonsson.

Anna Gernandt på Youtube Sverige menar att det inte är slumpen som avgör vilka som slår igenom med sina klipp. – Det är inga ”one hit wonder”, utan något som man jobbat med under en längre tid. En viktig parameter är antalet prenumeranter. Det är viktigt att ha prenumeranter som är villiga att dela ens innehåll. De här Youtubestjärnorna jobbar konsekvent med sina fans för att hålla dem intresserade, säger hon.► LISTA: HÄR ÄR DE TIO MEST POPULÄRA YOUTUBE-VIDEORNA

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro