ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Här är tidernas märkligaste krigsfordon

Metro · 22 Aug 2011
Uppdaterad 22 Aug 2011

En miniubåt med torped eller ett kombinerat flygplan och stridsvagn. Sajten Cracked.com har listat de åtta mest oavsiktligt roliga fordonen som används i strid.

klar

Artikellänk är kopierad

Neger 
  Neger – Den tyska miniubåten Neger designades av Richard Mohr men var i själva verket dödligare för användaren än för den tänkta motståndaren. Själva ubåtsdelen var inte större än torpeden som var fäst vid den och rymde precis en person.  Inuti fanns ingen navigationsutrustning så piloten fick förlita sig på kompass och att titta ut genom en glaskupol. Fordonet kunde heller inte dyka under vattnet.  80 procent av de som använde ubåten avled.
Neger Neger – Den tyska miniubåten Neger designades av Richard Mohr men var i själva verket dödligare för användaren än för den tänkta motståndaren. Själva ubåtsdelen var inte större än torpeden som var fäst vid den och rymde precis en person. Inuti fanns ingen navigationsutrustning så piloten fick förlita sig på kompass och att titta ut genom en glaskupol. Fordonet kunde heller inte dyka under vattnet. 80 procent av de som använde ubåten avled.
Yokosuka MXY7 Okha 
  Yokosuka MXY7 Okha – Självmordsplanet Okha från Japan var inte mycket mer än en missil med pilot. Planet hade inget landningsställ och ingen katapultstol. Det drevs däremot av tre jetmotorer och kunde dyka i hastigheter upp emot 1 000 kilometer i timmen.  Hela nosen utgjordes av en stridsspets som inte gick att avfyra. Det enda sättet att attackera vara att flyga in i fienden. En uppskattning säger att 852 plan byggdes.
Yokosuka MXY7 Okha Yokosuka MXY7 Okha – Självmordsplanet Okha från Japan var inte mycket mer än en missil med pilot. Planet hade inget landningsställ och ingen katapultstol. Det drevs däremot av tre jetmotorer och kunde dyka i hastigheter upp emot 1 000 kilometer i timmen. Hela nosen utgjordes av en stridsspets som inte gick att avfyra. Det enda sättet att attackera vara att flyga in i fienden. En uppskattning säger att 852 plan byggdes.
XP-79B Flying Ram 
  XP-79B Flying Ram – Mot slutet av Andra världskriget konstruerade amerikanerna sitt första flygplan med jetmotor. Ingenjörerna förstärkte planet med magnesium så att det helt enkelt skulle kunna användas till att köra in i andra plan. Raketmotorerna drevs dessutommed salpetersyra, som är starkt frätande.
XP-79B Flying Ram XP-79B Flying Ram – Mot slutet av Andra världskriget konstruerade amerikanerna sitt första flygplan med jetmotor. Ingenjörerna förstärkte planet med magnesium så att det helt enkelt skulle kunna användas till att köra in i andra plan. Raketmotorerna drevs dessutommed salpetersyra, som är starkt frätande.
Blackburn TB 
  Blackburn TB – Hur gör man för att strida mot zeppelinare? Man fyller en korg med pilar att släppa på luftskeppen. Planen med Blackburn TB var att flyga över fienden och släppa pilarna för att därigenom spränga luftskeppen.  En miss var att planets maxhöjd var 2 500 meter samtidigt som zeppelinarna kunde flyga på 6 000 meters höjd.
Blackburn TB Blackburn TB – Hur gör man för att strida mot zeppelinare? Man fyller en korg med pilar att släppa på luftskeppen. Planen med Blackburn TB var att flyga över fienden och släppa pilarna för att därigenom spränga luftskeppen. En miss var att planets maxhöjd var 2 500 meter samtidigt som zeppelinarna kunde flyga på 6 000 meters höjd.
I-400 Submarine 
  I-400 Submarine – I-400 var den största ubåt som någonsin konstruerats och hade plats för en besättning på 144. Bränslet ombord räckte för ett och ett halvt varv runt jorden och tanken var att skeppet skulle fungera som hangarfartyg.  Problemet var att det blev för dyrt att bygga ubåten med landningsbana. Därför bestämde japanerna sig för att bara ha kamikaze-plan ombord, som inte behövde landa igen. De lyfte med hjälp av en katapultanordning.
I-400 Submarine I-400 Submarine – I-400 var den största ubåt som någonsin konstruerats och hade plats för en besättning på 144. Bränslet ombord räckte för ett och ett halvt varv runt jorden och tanken var att skeppet skulle fungera som hangarfartyg. Problemet var att det blev för dyrt att bygga ubåten med landningsbana. Därför bestämde japanerna sig för att bara ha kamikaze-plan ombord, som inte behövde landa igen. De lyfte med hjälp av en katapultanordning.
Morane-Saulnier L 
  Morane-Saulnier L – Ett av de första planen utrustat med kulspruta var franska Morane-Saulnier L. På många plan med kulsprutor användes en särskilt synkroniseringsteknik som gjorde att kulorna avfyrades i takt med propellern. Därigenom riskerade inte kulorna att träffa bladen.  Men den tekniken fanns inte när Morane-Saulnier L utrustades med kulspruta. I stället skyddades propellerbladen med stålplåtar.
Morane-Saulnier L Morane-Saulnier L – Ett av de första planen utrustat med kulspruta var franska Morane-Saulnier L. På många plan med kulsprutor användes en särskilt synkroniseringsteknik som gjorde att kulorna avfyrades i takt med propellern. Därigenom riskerade inte kulorna att träffa bladen. Men den tekniken fanns inte när Morane-Saulnier L utrustades med kulspruta. I stället skyddades propellerbladen med stålplåtar.
Antonov A-40 
  Antonov A-40 – Sovjetunionen bestämde sig för att konstruera en flygande stridsvagn. För att lyckas var de dock tvungna att rensa fordonet på allt som vägde för mycket. Vapen, extra bränsle och strålkastare rök direkt.  Efter en testflygning lades projektet ned.
Antonov A-40 Antonov A-40 – Sovjetunionen bestämde sig för att konstruera en flygande stridsvagn. För att lyckas var de dock tvungna att rensa fordonet på allt som vägde för mycket. Vapen, extra bränsle och strålkastare rök direkt. Efter en testflygning lades projektet ned.
Messerschmitt Me 163 Komet 
  Messerschmitt Me 163 Komet – Högst på sin lista placerar Cracked.com tyska planet Komet. Det var det första plan som flög med raketmotor, det första som hade pilvinge och det snabbaste som byggts.  I övrigt var planet dock en katastrof. Det hade inget landställ utan landade på glidskena. Detta gjorde att den vätskedrivna raketmotorn ofta exploderade vid landning. Planet kunde inte flyga längre än 8 minuter och färdades så mycket snabbare än fiendens plan att det var svårt att kontrollera.
Messerschmitt Me 163 Komet Messerschmitt Me 163 Komet – Högst på sin lista placerar Cracked.com tyska planet Komet. Det var det första plan som flög med raketmotor, det första som hade pilvinge och det snabbaste som byggts. I övrigt var planet dock en katastrof. Det hade inget landställ utan landade på glidskena. Detta gjorde att den vätskedrivna raketmotorn ofta exploderade vid landning. Planet kunde inte flyga längre än 8 minuter och färdades så mycket snabbare än fiendens plan att det var svårt att kontrollera.
klar

Artikellänk är kopierad

Metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro