ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Här bränner SL 100 miljoner kronor

Kristoffer Rengfors · 20 Sep 2011
Uppdaterad 20 Sep 2011
Här bygger SL för 100 miljoner kronor. Skattepengar som riskerar att vara helt bortkastade om ingen tunnelbana byggs.  

Här bygger SL för 100 miljoner kronor. Skattepengar som riskerar att vara helt bortkastade om ingen tunnelbana byggs.   Foto: Urban Brådhe


Sl satsar 100 miljoner skattekronor på förberedelse för ny tunnelbana till Karolinska. Men inget pekar på att tågen faktiskt kommer att gå. SL: Pengarna kan vara förgäves.

klar

Artikellänk är kopierad

SL satsar just nu 100 miljoner kronor på att förbereda för en tunnelbanedragning till Nya Karolinska och Hagastaden. Arbetet är i full gång – trots att inga planer finns på att bygga vidare på tunnelbanan.

– I vårt åtagande ingår en del vid Odenplans station som möjliggör anslutning för tunnelbanan, säger Per Lunde, projektledare på Trafikverket, som bygger Citybanan.

I utrymmet som byggs under Citybanan förbereds för spår och perrong, som kanske aldrig kommer att användas. De 100 miljoner kronor i skattepengar som arbetet  kostar riskerar därför att vara helt bortkastade om ingen tunnelbana byggs.

– Det fanns under en period långt gångna planer på att bygga ut tunnelbanan. Men det finns inte längre, säger Karin Crawford, pressekreterare på SL.

För Metro motiveras miljonkostnaderna med att arbete redan utförs på platsen och därför är det billigare att göra förberedelserna nu, om någon politiker någon gång i framtiden kan få för sig att bygga.

– Ja så är det. Sen får framtiden utvisa om det är förgäves eller inte, säger Karin Crawford.

Metro har sökt finanslandstingsrådet Christer Wennerholm(m), som genom sin pressekreterare hälsar att han inte vill kommentera tunnelbanans eventuella utbyggnad i området.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro