ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Här byggs Citybanan

Lotta Imberg, fotograf · 23 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
NCC:s produktionschef Sofia Edoff vid hålet till arbetstunneln till Citybanan. Här ska huvudingången till tunneln sprängas. Sofia visar var material till bygget ska forslas.

NCC:s produktionschef Sofia Edoff vid hålet till arbetstunneln till Citybanan. Här ska huvudingången till tunneln sprängas. Sofia visar var material till bygget ska forslas.


klar

Artikellänk är kopierad

Mycket arbete återstår.
Mycket arbete återstår.
Citybanan ska kopplas ihop med tunnelbanenätet.
Citybanan ska kopplas ihop med tunnelbanenätet.
Här är hålet till Citybanans tunnel.
Här är hålet till Citybanans tunnel.

Sveriges största knytpunkt, Station Stockholm City, kommer att ligga 45 meter under marken. Här ska Citybanan kopplas ihop med tunnelbanenätet.

Arbetet pågår samtidigt som tunnelbanan slussar passagerare genom stan. – Vi försöker undvika att stänga av stationer, säger Lars Pehrsson på Banverket.

Men två sommarstopp är redan planerade. 2011 och 2012 kommer blå linjen att stängas av i fyra månader.

Och det kan bli aktuellt med fler avstängningar och ändrade turlistor i kollektivtrafiken.

De flesta stockholmare kommer dock inte att märka någonting av arbetet som sker under jord.

Lars Pehrsson på Banverket jämför ljudnivån med smällen från en bi-dörr. – Om man är känslig kan man känna att det vibrerar lite i marken, säger NCC:s projektchef Jan Udén.

klar

Artikellänk är kopierad

Lotta Imberg, fotograf
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro