ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Har ditt glas på telefonen gått sönder? Det här gäller

Hugo Ewald · 12 Feb 2017
Uppdaterad 12 Feb 2017
Vill du reklamera en vara gäller den så kallade sexmånadersregeln.

Vill du reklamera en vara gäller den så kallade sexmånadersregeln. Foto: Alamy/IBL/Metro


De flesta har någon gång råkat tappa telefonen bara för att inse att glaset spruckit. Men när kan du egentligen få skärmen reparerad? Metro reder ut denna irriterande fråga.

klar

Artikellänk är kopierad

Den mest klassiska av telefonskador är förmodligen den krossade glasskärmen, som vi alla sett otaliga exempel på i kollektivtrafiken, hos vännerna eller hos släkten. Ja, att inse att telefonens glas krossats och att den i princip blivit oanvändbart är en irriterande känsla. Men gäller din garanti spräckta skärmar, och har du rätt att få en trasig skärm lagad?

Alla situationer som rör företag som säljer varor till dig som konsument omfattas av konsumentsköpslagen. Den gäller köp av så kallade lösa varor, det vill säga i princip alla varor som inte är hus eller mark, byte av lösa varor och beställningar av en vara som ska specialtillverkas åt dig.

Om du anser att en skada på din mobil, till exempel en krossad skärm, är ett inbyggt fel i din mobil som att den till exempel har sämre kvalitet än vad du fått information om kan du reklamera varan. Då kan du kräva att i första hand få varan reparerad eller ersatt och i andra hand få pengarna tillbaka.

Vill du reklamera en vara gäller den så kallade sexmånadersregeln: visar sig felet inom sex månader anses det vara ursprungligt. Annars måste du försöka bevisa att det rör sig om ett ursprungligt tillverkningsfel eller dylikt.

Har du utöver det ingen speciell försäkring eller garanti kommer du helt enkelt att få betala reparationen själv.

De flesta telefontillverkare, som Apple och Samsung, har olika former av begränsade garantier. Apples begränsade garanti som automatiskt följer med din telefon innefattar tillverkningsdefekter i ett år från inköpsdatum, alltså dubbelt så lång tid som konsumentköplagens skydd. Samsungs garantiomfattar hela 24 månader.

Men det skyddet innebär inte att du kan få din telefons glasskärm lagad, om du inte kan bevisa att det är på grund av en tillverkningsdefekt.

Vill du därför vara säker på att Apple eller Samsung lagar din skärm kan du därför köpa till en extragaranti, som Applecare+, som innebär att du kan få skärmen lagad om du tappar telefonen.

Har du ingen sådan extragaranti är det i regel bara ett sätt du kan få din telefon lagad på: att besöka en butik och betala för en reparation. I till exempel Apples butiker kan du få mobilen lagad mot en avgift, men även mindre tredjepartsbutiker erbjuder lagningstjänster till olika priser. Kom dock ihåg att din garanti från till exempel Apple slutar att gälla om du får din telefon reparerad i en butik som inte är certifierad eller driven av Apple.

klar

Artikellänk är kopierad

Hugo Ewald
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro