ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Här får eleverna bygga städer

Malin Benno Hjerpe · 23 Aug 2011
Uppdaterad 23 Aug 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Från vänster: Peter Kopelman, VD Microsoft Sverige, Fredrik Berg, John Bauer Gymnasium, Örebro: "Entreprenöriell matematik", Anna Ljungqvist, Björknässkolan, Saltsjö-Boo: "Det papperslösa klassrummet", Anders Kalat, Rosendalsgymnasiet, Uppsala: "Staden", Metta Fjelkner, Ordförande Lärarnas Riksförbund.
Från vänster: Peter Kopelman, VD Microsoft Sverige, Fredrik Berg, John Bauer Gymnasium, Örebro: "Entreprenöriell matematik", Anna Ljungqvist, Björknässkolan, Saltsjö-Boo: "Det papperslösa klassrummet", Anders Kalat, Rosendalsgymnasiet, Uppsala: "Staden", Metta Fjelkner, Ordförande Lärarnas Riksförbund.Foto: Lärarnas Riksförbund

En riktigt innovativ lärare. Det kan eleverna på Rosendalsgymnasiet i Uppsala skryta med. Där arbetar nämligen Anders Kalat, en av vinnarna av Lärarnas Riksförbunds och Microsofts stora pris ”Innovativ lärare”. Priset har han vunnit tack vare sin idé att låta eleverna på det naturvetenskapliga programmet vid Rosendalsgymnasiet i Uppsala bygga upp en helt egen stad. Anders Kalat ger dem endast några givna förutsättningar för sina städer. Sedan har de själva fått leka detektiver. – Jag har låtit det dyka upp olika fenomen i elevernas städer som de sedan har fått hantera på ett naturvetenskapligt sätt. Det kan vara allt från hur de ska lösa mat- och energiförsörjningen till hur transporter ska ske, förklarar Anders Kalat. Tanken är att eleverna ska få ta tag i verklighetstrogna problem och handskas med dessa på ett tvärvetenskapligt sätt. Redovisningen av arbetet är sedan en presentation av staden – där eleverna ska få åhörarna att vilja flytta dit medan en opponentgrupp ifrågasätter deras strategier. Vid detta tillfälle får eleverna också chansen att lära sig att klä sina tankar i ord.Riktig vetenskap För sitt arbete med den fiktiva staden har Anders Kalat blivit belönad med Lärarnas Riksförbunds och Microsofts pris ”Innovativ lärare”. – Målet med mitt arbete är att mina studenter ska kunna använda sig av sina kunskaper utanför klassrummet. Det är kopplingen mellan problemlösningen och att kunna presentera sitt arbete på ett bra sätt som är syftet. Då får eleverna chansen att bedriva riktig vetenskap, säger Anders. Det är också av denna anledning som Anders själv är just lärare. Efter att ha studerat i nio år, allt från naturvetenskap till filosofi, funderade han ett tag på att bli forskare. – Men då sitter man ensam hela dagarna. Jag vill ju möta människor och det roligaste jag vet är att se mina elever utvecklas. Någon forskning blev det alltså inte och det var ju tur. Då hade inte eleverna i Rosendalsgymnasiet haft en av Sveriges bästa lärare.

klar

Artikellänk är kopierad

Malin Benno Hjerpe
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro