ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Har FI köpt 10 000 turkiska fans på Facebook?

Jack Werner · 30 Jun 2014
Uppdaterad 1 Jul 2014

Foto: Facebook/Socialbaker


Ett rykte har dragit fram på de sociala medierna, där det påstås att Feministiskt initiativ köpt gillare på Facebook. Jack Werner kollar upp storyn, och finner att ord står mot ord.

klar

Artikellänk är kopierad

Almedalen har spruckit upp i ett varmt solsken, och en av kvällstidningarnas särskilda kampanjupplaga ligger och skäms med en löpsedel som menar att vädret i dag skulle bli ”ännu värre” än i går. Men inget av detta rör mig i ryggen – för jag sitter inomhus och bloggar.

Jag har nämligen det senaste dygnet försökt förstå den soppa kring köpta Facebook-likes som kokat upp kring Feministiskt initiativ.

Det började med ett inlägg av författaren Lars Wilderäng. På sin blogg Cornucopia påpekade han att FI:s Facebooksida mellan den 16 och 19 juni plötsligt, från ingenstans, fått över 10 000 nya fans – i Turkiet. Wilderäng anklagade FI för att ha köpt dessa likes, som gjorde att FI sammanlagt fick över 100 000 gillare på Facebook och blev ett av de största svenska partierna på Facebook.

Dagen efter sitt första inlägg om saken publicerade han ytterligare ett inlägg. Det innehöll en skärmdumpad kommentar från en man som sade sig ha sålt även svenska Facebookfans till FI. ”Där har vi alltså svart på vitt vad som ligger bakom att feministiskt initiativ är bäst på Facebook”, skrev Wilderäng och fortsatte med att kritisera FI för att föra en verklighetsfrämmande politik.

På måndagen, två dagar efter Wilderängs första blogginlägg, undersökte Facebook FI:s Facebooksida och hittade de 10 000 fejkade gillarna. Dessa plockades bort, och FI har nu bara 92 000 gillare.

Så vad är det som har hänt? Har FI köpt gillare? Det visar sig vara svårt att reda ut. De 10 000 nya turkiska fansen hade registrerats av tjänsten Socialbaker.com, som håller koll på siffror kring sociala medier-användare. Men dessa fans kan vem som helst ha köpt åt FI. Det är ett billigt sätt att framställa politiska motståndare som fuskare, och har tidigare drabbat politiker som till exempel SD:s Jimmie Åkesson.

Mannen som påstår sig ha sålt svenska gillare till FI då? Jo, han heter Robert Price och representerar företaget Viral FB Marketing. När jag får tag på honom över mejl säger han att han vanligen inte berättar något om sina kunder, men nu vill göra det eftersom han menar att ”FI använder likes som ett sätt att få pengar till sin organisation”, något de tycker är oetiskt.

– We have given them 35 000 Swedish likes, these was ''generated'' through the official Facebook ads panel which means that it is more or less organic traffic, säger Price över mejl och tillägger:

– I am sure it was the official party member who paid us for the likes.

Han vill dock inte ge mig någon sorts bevis på sina påståenden. Och FI:s kommunikationsansvariga, Amanda Mogensen, förnekar envist och hårdnackat att de skulle ha köpt någon marknadsföring alls på Facebook.

– Det finns inte i vår föreställningsvärld att köpa likes. Om någon skulle ha köpt likes åt FI så är det ingenting vi bett om. Vi har absolut inte köpt någonting på Facebook. Vi har inte ens råd att köpa annonser i vanliga tidningar, säger hon och tillägger:

– Men nu har Facebook tydligen hittat några som inte är autentiska, och plockat bort dem. Och det är ju jättebra, vi vill bara ha följare som gillar oss av fri vilja.

Mogensen säger att de, i samband med att FI gick över 100 000 följare på Facebook, hörde av sig till Facebooks PR-byrå för att säkerställa att de inte var fejkade. Den byrån heter Northern Link PR, och där bekräftar Frida Löwengren att de och FI har haft ”löpande kontakt”. Men varken Mogensen eller Löwengren vill närmare specifiera när de började mejla, eller visa upp något av mejlen.

Ord står alltså mot ord. 10 000 turkiska fans har tillkommit och sedan raderats från FI:s Facebooksida. Robert Price säger att han fixat 35 000 ytterligare svenska fans till FI, men Amanda Mogensen nekar bestämt. Det enda jag har kunnat få bekräftat är att Mogensen haft kontakt med Frida Löwengren på Facebooks PR-byrå.

Samtidigt, utanför fönstret, passerade Almedalsveckan förbi. Nu ska jag försöka gå ut och delta i den.

klar

Artikellänk är kopierad

Jack Werner
Jack Werner
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro