ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Här kan Göteborg bygga linbana till 400-årsjubileet

Peter Löwendahl · 27 Nov 2013
Uppdaterad 27 Nov 2013
Här kan Göteborg bygga linbana lagom till 400-årsjubileet 2021.

Här kan Göteborg bygga linbana lagom till 400-årsjubileet 2021.


Du hänger 50 meter över älven medan gondolen glider framåt i 20–30 kilometer i timmen. Ostörd av bilköer, uppgrävda gator och stressade cyklister kommer du fram i tid. Det är visionen när Trafikkontoret tittat på linbanor i Göteborg.

klar

Artikellänk är kopierad

Här är de tänkbara sträckorna.
Här är de tänkbara sträckorna.

Det började med insamlingen av förslag på hur stan ska fira sitt 400-årsjubileum. Flera personer föreslog linbanor – och nu är en förstudie gjord.

Anders Johansson på Göteborg & Co, som planerar 400-årsjubileet, är lyrisk över att stan inom ett par år kan fyllas av gondoler hängande i kablar.

– Det är ett effektivt och billigt sätt att utveckla kollektivtrafiken, säger han.

Förstudien pekar ut sex tänkbara sträckningar för linbana i Göteborg, där två av dem går från skärgårdsöarna Öckerö och Vrångö och in mot stan.

– Man ska inte se det som att vi föreslår de sträckningarna, utan vi har tillåtit oss att tänka fritt kring var i Göteborg det kan vara intressant att titta vidare, säger Sofia Hellberg, strategisk planerare Trafikkontoret.

Bland de fördelar som tas upp finns hög turtäthet, pålitliga restider, kort byggtid och låga investeringskostnader. För sträckan Haga till Lindholmen ska det räcka med 300 miljoner kronor, enligt förstudien. Nackdelarna som pekas ut är att en linbana påverkar stadsbilden kraftigt, att höjdrädda kan få problem med ett sådant transportmedel och att stationer och gondoler kan upplevas som ödsliga under vissa tider på dygnet.

Politikerna i Trafiknämnden tar del av förstudien på onsdagens möte, senast i vår hoppas tjänstemännen på beslut om fortsatta utredningar.

– Man behöver borra sig ner i fördjupade utredningar för att se om det är något som kan fungera. Detta är ett första steg, och det ser lovande ut, säger Sofia Hellberg.

Målet är att en första sträcka står klar till jubileumsåret 2021.

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Löwendahl
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro