ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hårdare krav på försäljare

Jonas Andersson · 16 Nov 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011

I framtiden efterfrågas projektledare

klar

Artikellänk är kopierad

SÄLJSTRATEGI. Framtidens säljare är en projektledare som bygger djupgående relationer med kunden. Han eller hon har ofta ett helt team bakom sig som sysslar med bland annat research.Detta anser Henrik Larsson på företaget Kairos Future som sysslar med framtidsanalys och strategiutveckling. Henrik Larsson har specialiserat sig på utvecklingen inom försäljning och dess framtid. Han tror att de enklare säljjobben på många områden kommer att försvinna och ersättas med tjänster där kunden till exempel kan beställa direkt via internet – alltså automatiserad försäljning.– Det handlar om att kapa kostnader. På dessa områden vill kunden inte ha besök av en säljare utan lägsta möjliga pris.Däremot kommer avancerade säljare, som i praktiken agerar som projektledare och koordinatörer, att efterfrågas.– Det är en försäljning där varken kunden eller säljaren från början vet vad kunden behöver. Säljaren måste då komma in på kundens kontor och sätta sig in i dennes situation. På 1960-talet ansågs det att en bra säljare skulle vara cynisk och driven av pengar. Detta synsätt är ute i dag, menar Henrik Larsson. I stället handlar det alltmer om att förstå kundens bransch och kultur.– Säljaren blir en lönsamhetsdoktor. Han ska visa kunden vilka kostnader som kan kapas genom att använda de produkter han erbjuder. Det blir också allt viktigare för säljaren att vårda sitt företags varumärke.– Kunden ska vara stolt över att få göra affärer med varumärket.

klar

Artikellänk är kopierad

Jonas Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro