ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

HeatoN: Tänk på det här om du vill plugga e-sport

HeatoN · 17 Feb 2017
Uppdaterad 10 Jan 2019
Att lira spel Overwatch eller Heroes of the storm på skoltid kan verka lockande men det finns några saker som du bör försäkra dig om innan du väljer att plugga e-sport, menar Emil "HeatoN" Christensen.

Att lira spel Overwatch eller Heroes of the storm på skoltid kan verka lockande men det finns några saker som du bör försäkra dig om innan du väljer att plugga e-sport, menar Emil "HeatoN" Christensen. Foto: Blizzard


Gymnasievalet är nära och det kan vara en djungel att hitta rätt. Vill du plugga e-sport är det dessutom läge att granska sitt val lite extra noga, skriver Emil "HeatoN" Christensen.

klar

Artikellänk är kopierad

Våren närmar sig, och med den: ett stundande gymnasieval för många ungdomar.

Antalet gymnasieutbildningar som erbjuder en inriktning mot e-sport växer så att det knakar över hela Sverige.

I grund och botten tycker jag, självfallet, att det är positivt.

För en e-sportande ungdom är det en möjlighet att stimulera sitt intresse och samtidigt fördjupa sina kunskaper inom en snabbt växande bransch, under vuxnas vägledning.

Men gymnasievalet kan också vara en djungel.

Hur vet jag – som blivande gymnasist eller förälder – att utbildningen är seriös och stimulerande på samma gång?

Man ska ha i bakhuvudet att ungefär en promille av alla e-sportare i världen kan försörja sig på spelet som proffs. Till er som lyckas: ett stort grattis.

Men när det gäller utbildningarna som växer fram är min förhoppning att de ska öppna dörrar för en framtida karriär inom branschen, som inte bara går ut på att vara proffsspelare.

För det finns massvis av arbetstillfällen.

E-sportens marknadsvärde beräknades till 493 miljoner dollar i fjol – och tre år framåt i tiden väntas den siffran ha fördubblats till en bra bit över en miljard dollar, enligt branschföretaget Newzoo.

Turneringarna sponsras i dag av världsledande, multinationella företag och branschen skriker efter kompetent arbetskraft inom flera områden: spelutveckling, tv-produktion, programmering, grafisk design och kommunikation.

Att Sverige redan har ett gott rykte inom scenen tack vare etablerade organisationer, välskötta turneringar och profilerade stjärnspelare gör att vägen för oss ut i det internationella arbetslivet blir ännu smidigare.

Men då krävs en stor förståelse för e-sporten – att man själv har spelat – och, i allt större utsträckning, en utbildning.

Jag förstår lockelserna och farhågorna på samma gång: en gymnasieutbildning där man får spela datorspel på skoltid?

Just därför tycker jag att det är viktigt att granska sitt gymnasieval, innan man tackar ja för att få en gratis dator.

Drivs den av seriösa aktörer?

Har de erfarenhet av e-sport på internationell elitnivå?

Följer utbildningen Skolverkets läroplaner?

Lägger man vikt vid teoretiska lektioner?

Allting handlar givetvis om vad man tycker är viktigt. Personligen ser jag gärna att utbildningen ska ha svar på de här frågorna och samtidigt behandla ämnen som spelberoende, språkbruk på internet och fysisk träning.

Jag tycker inte att man behöver vara orolig för att e-sport undervisas på skoltid för de som är genuint intresserade och söker sig till inriktningen. Tvärtom, så visar forskningen att e-sportande bidrar till en språkmässigt snabb utveckling och att e-sportare blir väldigt duktiga på att fatta snabba beslut under press.

Men utbildningen måste vara förankrad hos seriösa aktörer, med kompetenta lärare som känner till e-sportens styrkor och fallgropar och därigenom kan guida eleverna framåt.

Då blir det en väg framåt för alla.

klar

Artikellänk är kopierad

HeatoN
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro