ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

HeatoN: Något måste göras – spelarna bränner ut sig i ligorna

HeatoN · 23 Nov 2018
Uppdaterad 10 Jan 2019

Lösningen borde vara att ligorna får avgöras en säsong per år i stället för två eller att dela upp dem så att det inte avgörs under samma månad som nu, skriver HeatoN.

klar

Artikellänk är kopierad

Detta är en kolumn. Det är personen som har skrivit texten som står för åsikterna i den, inte Metro. Metro är en politiskt obunden tidning.

Året lider mot sitt slut – men två stora turneringar av Counter strike-säsongen återstår. Finalerna av online-serierna ESL Pro League och Esports Championship Series (ECS) är inte bara prestigefyllda och penningstinna. De kröner också de lag som har varit mest stabila och uthålliga över en längre tid.

Men båda är omdiskuterade för tillfället.

Bakgrunden är det extremt täta spelschemat för proffslagen. Det avgörs fler turneringar än någonsin på elitnivå och lagen har knappast råd att stå utanför dem – det skulle få konsekvenser både för ranking och sponsorer.

Därtill har spelaruppehållet i augusti gjort att säsongen delas upp i två längre block, där både vår- och höstsäsongen blir alltmer komprimerad.

Här kommer de två omdiskuterade ligorna in i bilden.

Just nu spelas både ESL Pro League och ECS parallellt med varandra under både våren och hösten. Det betyder 40 matcher (22+18 matcher) som ska klämmas in för varje lag – under en dryg månads speltid.

Det är alldeles för mycket.

Konsekvensen blir inte sällan att spelarna tvingas spela matcher samma kväll som de flugit hem från en turnering någonstans i världen – mentalt urladdade.

Spelarna blir utbrända, får allt mindre tid till att träna, och spelnivån sjunker.

Både ESL Pro League och ECS är väl organiserade ligor som fyller sin funktion med regelbundna vardagsmatcher.

Men något måste göras, och lösningen borde vara att ligorna får avgöras en säsong per år i stället för två (antingen vår eller höst), alternativt att åtminstone dela upp dem så att det inte avgörs exakt under samma månad som nu.

Kanske kommer vi få se en annan lösning i framtiden där de bästa lagen från varje land möter varandra i ett slags Champions League för Counter strike. Det är åtminstone visionen för svenska Elitserien.

Utöver de två stora finalerna som återstår av säsongen, väntar också en tredje turnering som är speciell för mig.

Dreamhack Jönköping kommer som vanligt att locka fantastisk publik och se till att vi får esport på högsta nivå i Sverige. Själv kommer jag att vara på plats för att njuta av matcherna, men också finnas där för alla som vill döpa sig med sitt nickname i heligt servervatten. Nästan 100 personer har redan anmält sig – men än finns det platser kvar.

klar

Artikellänk är kopierad

HeatoN
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro