ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hela världens blickar på Kapten Ynkrygg”

Anders Göransson · 19 Jan 2012
Uppdaterad 24 Jan 2012
Då hade de koll på läget. Kapten Francesco Schettino och hans besättning står på bryggan och spanar ut över havet.

Då hade de koll på läget. Kapten Francesco Schettino och hans besättning står på bryggan och spanar ut över havet. Foto: Scanpix


Kaptenen är allas syndabock efter fartygsolyckan som tog minst elva liv. 52-årige Francesco Schettino hånas i hela världen och anklagas för feghet. Ännu saknas 23 personer.

klar

Artikellänk är kopierad

Francesco Schettino är nu misstänkt för bland annat vållande till flera människors död och övergivande av fartyg. Han riskerar upp till 15 års fängelse.

Räddningsarbetet vid Costa Concordia återupptogs på torsdagsmorgonen, sedan fartyget återigen stabiliserats.

Rätt till sjöss

Hur ska en kapten agera i krissituationer, och vilka fel gjorde kapten Francesco Schettino? Metro frågade Jonas Vedsmand på Sjö-fartsverket, som arbetat som kryssningskapten i flera år.

Får en kapten …

1 … ge order om att fartyget ska avvika från planerad rutt och gå närmare land?

Svar: – Formellt sett, ja. Den möjligheten behövs, till exempel för att man måste kunna gira för andra fartyg. Det finns inte reglerat. Sedan är frågan vad som är lämpligt.

Bakgrund: Kapten Schettino har bekräftat att han förde fartyget närmare kusten för att skicka en hälsning till en gammal kollega, pensionerade kaptenen Mario Palombo.

2 … dricka alkohol i tjänst?

Svar: – Nej. Är man på vakt, som det heter, ska man vara helt nykter. Är man på frivakt skiljer sig policyn från rederi till rederi, men det normala är max 0,2 promille.

Bakgrund: Schettino sågs enligt passagerare i baren under olyckskvällen, drickande i sällskap med en kvinna. Själv förnekar han att han druckit alkohol.

3 … lämna ett havererat fartyg innan passagerare och besättning räddats?

Svar: – Till 99,9 procent stannar befälhavaren ombord. En anledning är att han ska leda och samordna räddningsorganisationen, i det här fallet 1 500 besättningsmän. I praktiken är det nästan omöjligt att leda en sådan organisation om du inte är på fartyget.

Bakgrund: Kapten Schettino lämnade fartyget långt innan räddningsarbetet var avslutat. Han uppger själv att han av misstag ramlade ner i en livbåt. Senare vägrade han dock att återvända till fartyget.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro